Begroting 2020

Bedrijfsvoering

Informatiebeveiliging en privacy

De maatschappij verandert steeds meer in een informatie- en netwerksamenleving. De ontwikkelingen in de samenleving en technologie maken dat informatiebeveiliging en privacy steeds belangrijker zijn. We moeten onze inwoners en bedrijven snel en digitaal helpen. De voorbereidende werkzaamheden op de ontwikkelingen in 2020 pakken we gezamenlijk op met de gemeenten Heumen en Berg en Dal. Denk hierbij aan de verplichtingen en eisen vanuit de Wet Digitale Overheid (WDO), overheidsbrede dienstverlening, Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en privacy.

Wet Digitale Overheid (WDO)

De WDO moet de digitale overheid verbeteren met verplichte standaarden voor elektronisch verkeer. De wet geeft ook regels over informatieveiligheid en de toegang van burgers en bedrijven tot online dienstverlening bij de (semi)overheid. De wet is in de loop van 2019 gefaseerd in werking getreden.

Het doel van de WDO is het regelen van veilige en betrouwbare inlogmogelijkheden voor Nederlandse burgers en bedrijven bij de (semi-)overheid. Met veilig en betrouwbaar inloggen bedoelen we dat burgers elektronische identificatiemiddelen (eID) krijgen met een hogere betrouwbaarheid dan het huidige DigiD (Digitale Identiteit). Deze identificatiemiddelen geven publieke dienstverleners meer zekerheid over iemands identiteit. De wet stelt daarnaast open standaarden verplicht (voorbeeld eHerkenning).

Overheidsbrede dienstverlening

We willen onze dienstverlening beter en efficiënter maken. Via één digitale overheidspoort kunnen burgers hun dienstverlening gemakkelijk regelen en monitoren en hun eigen gegevens beheren. Voor burgers zonder internet is er een vangnet. Door landelijke standaardisatie van (gemeentelijke) diensten kunnen we processen en systemen standaardiseren om de dienstverlening eenduidiger, eenvoudiger, goedkoper en veiliger te maken.

Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO)

De Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) is het nieuwe normenkader voor de hele overheid. De werkwijze van de BIO is meer gericht op risicomanagement dan de oude BIG (Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten). Afdelingsmanagers moeten nu meer dan vroeger werken volgens de aanpak van de ISO 27001 (standaard voor informatiebeveiliging) en daarbij is risicomanagement van belang. Dit betekent voor het management dat ze op voorhand keuzes en voortdurende afwegingen moeten maken of informatie in bestaande en nieuwe processen adequaat is beveiligd, in termen van beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid.

Privacy

Samen met de gemeenten Heumen en Berg en Dal werken we verder aan de invoering van maatregelen met betrekking tot de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG). Halverwege 2020 komen er bijvoorbeeld naar verwachting nieuwe regels voor het gebruik van persoonsgegevens voor elektronische communicatiediensten. Denk onder meer aan het gebruik van ‘cookies’.

In 2020 stelt de afdeling Documentaire Informatievoorziening (DIV) een meerjarenplan op voor het archief.

Aanbesteding Geo (geografisch) -domein

In 2020 willen we in BHBD (Beuningen, Heumen, Berg en Dal)-verband één nieuw Geo-applicatielandschap implementeren voor de drie gemeenten. Het gaat hierbij om het Gegevensmagazijn, de GIS (Geografisch Informatie Systeem)viewer en de BAG (Basisregistraties Adressen en Gebouwen)-applicatie inclusief BRK (Basisregistratie Kadaster)- en Wkpb (Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen)-registratie.

Onderzoek landmeetpoule

In 2020 willen we in de regio Maas en Waal kijken of we gezamenlijk een landmeetpoule kunnen organiseren. Dit houdt in dat we met een of meerdere landmeters gaan meten voor de regio.

BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie) -BOR (Besluit Omgevingsrecht)

Voor de registratie van alle zaken die in de buitenruimte aanwezig zijn zoals gebouwen, wegen, grasveldjes, sloten enzovoort is een uniforme wijze van vastleggen wettelijk verplicht.
Door (als eerste stap) gegevens vanuit de huidige lokale objectenregistratie van het team Openbare Ruimte en de BGT te gaan uitwisselen en betrekken, optimaliseren we het ontwerpen en beheren van de openbare ruimte door gemeenten. Het goed inrichten van de uitwisselingsprocessen tussen BOR, BGT en BAG, kan de kwaliteit van de drie registraties verbeteren.

Basis Registratie Ondergrond (BRO)

Sinds 2018 zijn gemeenten wettelijk verplicht bepaalde gegevens aan de BRO aan te leveren over onder meer sonderingen en grondwaterputten. We moeten ook terugmeldingen kunnen ontvangen en verwerken dat we in 2020 gaan uitvoeren.

Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO)

We bereiden ons voor op het aansluiten op de DSO en richten de interne informatievoorziening zo in dat we de Omgevingswet kunnen uitvoeren. Dit heeft een brede impact op informatievoorziening en dienstverlening (denk aan processen, applicaties, gegevens, koppelingen). Wettelijk zijn we per 2021 verplicht om aangesloten te zijn op de DSO én we moeten de Omgevingswet dan kunnen uitvoeren. Dit vereist dat we in 2020 starten om tijdig klaar te zijn.

In BHBD-verband moeten wij zoveel mogelijk harmoniseren en dezelfde applicaties gebruiken, zodat we daarna gezamenlijk kunnen doorontwikkelen. In 2020 gaan we zaakgericht werken en er komt een zaaksysteem om (ook) burgerzakenprocessen te kunnen digitaliseren.

We hebben een werkende aansluiting op de basisregistratie Handelsregister (NHR) bij de Kamer van Koophandel (KvK). Om de bedrijfsgegevens uit NHR te distribueren naar afnemende applicaties (bij Financiën, Sociaal domein en DIV) moet de leverancier de lever- en afnemerregels in de 'Makelaar' aanpassen. De makelaar is de koppeling tussen applicaties en de basisregistratie personen (BRP). Aan de kant van de afnemende applicaties is een aanpassing van de (bestaande) koppeling nodig.