Omschrijving product | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Saldo | |||||
Onderwijsondersteuning | 46 | 46 | 46 | 46 | |
Huisvesting onderwijs | 577 | 572 | 565 | 779 | |
Lokaal onderwijsbeleid | 727 | 730 | 734 | 739 | |
Volwasseneneducatie | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bibliotheek | 516 | 524 | 533 | 542 | |
Muziekonderwijs | 82 | 82 | 82 | 82 | |
(Overige) kunstzinnige vorming | 46 | 46 | 46 | 47 | |
Zwembaden | 172 | 125 | 124 | 124 | |
Sportaccomodaties | 327 | 326 | 331 | 331 | |
Bevordering sportdeelname | 233 | 234 | 234 | 235 | |
Groene sportvelden en terreinen | 502 | 588 | 696 | 679 | |
Kunstbeoefening en-bevordering | 49 | 47 | 47 | 48 | |
Musea | 17 | 18 | 18 | 19 | |
Natuurbescherming | 7 | 7 | 7 | 7 | |
Openbaar groen/park/plantsoen | 1.943 | 2.312 | 2.431 | 2.446 | |
Toerisme | 66 | 67 | 68 | 69 | |
Evenementen | 148 | 153 | 157 | 163 | |
Speelvoorzieningen | 140 | 140 | 140 | 150 | |
Media | 14 | 14 | 14 | 14 | |
Begraafplaats | 64 | 64 | 65 | 67 | |
Baten begraafplaatsen | -51 | -51 | -51 | -51 | |
Saldo programma | 5.625 | 6.044 | 6.287 | 6.536 | |
(x € 1.000) |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen ( > € 25.000)
Product: Huisvesting onderwijs | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -325.000 | -577.000 | -572.000 | -565.000 | -779.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | -252.000 | 5.000 | 7.000 | -214.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Kapitaallasten | -211.000 | ||||
Incidentele opbrengst verkoop Zanddonk in 2019 | -252.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | 0 | 5.000 | 7.000 | -3.000 | |
Totale afwijking | -252.000 | 5.000 | 7.000 | -214.000 |
- Huisvesting Onderwijs
We verwachten de nieuwbouw van De Dromedaris in 2022. Vanaf 2023 drukken de kapitaallasten na oplevering van het nieuwe pand op de exploitatie.
De voormalige basisschool De Triangel aan de Zanddonk is in 2019 verkocht voor € 252.000. Deze incidentele baat betreft heeft een negatief effect op de begroting 2020 van € -252.000 in vergelijking met 2019.
Product: Lokaal 0nderwijsbeleid | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -720.000 | -727.000 | -730.000 | -734.000 | -739.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | -7.000 | -3.000 | -4.000 | -5.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Gemeentelijk onderwijs achterstandenbeleid | 130.000 | ||||
Rijksbijdrage gem. onderwijs achterstandenbeleid | -141.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | 4.000 | -3.000 | -4.000 | -5.000 | |
Totale afwijking | -7.000 | -3.000 | -4.000 | -5.000 |
- Lokaal onderwijsbeleid
Het begrote bedrag voor deze post stijgt de komende jaren. We gebruiken deze post onder meer om taal- en ontwikkelingsachterstanden bij peuters weg te werken, kinderopvang te subsidiëren, een kwaliteitsverbetering door te voeren bij de VVE's door hbo-geschoolde medewerker(s) in te zetten en de extra inzet voor vroegschoolse educatie bij VVE's te bekostigen. Als gemeente zijn we verplicht om extra VVE-inzet aan te bieden. Deze stijgt van 8 uur naar 16 uur per peuter. Hiervoor krijgen we extra middelen.
Product: Zwembaden | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -157.000 | -172.000 | -125.000 | -124.000 | -124.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | -15.000 | 47.000 | 1.000 | 0 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Eenmalige onderzoekskosten zwembad De Plons (2020) | -30.000 | 30.000 | |||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | 15.000 | 17.000 | 1.000 | ||
Totale afwijking | -15.000 | 47.000 | 1.000 | 0 |
- Zwembaden
In 2014 heeft er een aanbesteding plaatsgevonden voor de exploitatie van zwembad De Plons voor een periode van 10 jaar. De eerste termijn van 5 jaar loopt halverwege 2020 af. In het najaar van 2019 komen we met een voorstel om de huidige overeenkomst met De Plons voor 5 jaar te continueren. In 2020 starten we een haalbaarheidsonderzoek naar een eventueel nieuw zwembad voor onze gemeente na 2025.
Product: Groene sportvelden en terreinen | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -513.000 | -502.000 | -588.000 | -696.000 | -679.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 11.000 | -86.000 | -108.000 | 17.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Kapitaallasten voetbalcomplexen | -52.000 | -63.000 | |||
Kapitaallasten hockeyterreinen | -34.000 | -45.000 | |||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | 11.000 | 17.000 | |||
Totale afwijking | 11.000 | -86.000 | -108.000 | 17.000 |
- Groene sportvelden en terreinen
Door de geplande vervangingen van diverse voetbal- en hockeyvelden in 2021 en 2022 stijgen de kapitaallasten.
Product: Natuurbescherming | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -36.000 | -6.000 | -6.000 | -6.000 | -6.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 30.000 | 0 | 0 | 0 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Invoering Natuurwet | 30.000 | ||||
Totale afwijking | 30.000 | 0 | 0 | 0 |
- Natuurbescherming
Vanaf 1 januari 2017 geldt de Wet natuurbescherming. Deze wet vervangt drie wetten: de Natuurbeschermingswet uit 1998, de Boswet en de Flora- en Faunawet. Wij hebben nog geen invulling gegeven aan deze nieuwe wet en de bijdrage voor de post naar beneden bijgesteld. We voorzien een nieuw beleidsplan met een financiële paragraaf. Deze wordt aangeboden aan de gemeenteraad.
Product: Openbaar groen/park/plantsoen | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -2.834.000 | -1.943.000 | -2.312.000 | -2.431.000 | -2.446.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 890.000 | -369.000 | -119.000 | -15.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Vervanging groen | 303.000 | -380.000 | -105.000 | ||
Groenonderhoud stelpost 2018 | 179.000 | ||||
Groenbestek RAW | 45.000 | ||||
Aanbesteding groen | 25.000 | ||||
Evaluatie monitor openbare ruimte | 33.000 | ||||
Groenbestek OMOP | 105.000 | ||||
Overboeking tlv afvalstoffenheffing | 49.000 | ||||
Overboeking tlv rioolrechten | 202.000 | ||||
Openbaar groen: uren | -31.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | 5.000 | -14.000 | -14.000 | -15.000 | |
Totale afwijking | 890.000 | -369.000 | -119.000 | -15.000 |
- Openbaar groen/park/plantsoen
De begroting 2020 is circa € 300.000 lager omdat er in 2019 eenmalig geld beschikbaar is gesteld voor Planvorming Vording 2 en vervanging laanstructuren van onder meer de Jonkerstraat, Koningsstraat en Ficarystraat. In 2021 en daarna nemen de kosten toe door vervanging van bomen en groen in onder andere de wijk Vording 2 en de Tinnegieter.
In 2018 is een amendement aangenomen voor de vervanging van groenvlakken. Dit is een structurele post. De voorbereiding en aanbesteding waren in 2018. Daardoor is een deel van de middelen doorgeschoven naar 2019. Dit verklaart het voordeel van € 179.000 in 2020.
Het groenbestek RAW en OMOP geeft een voordeel van € 150.000. De kosten van het bestek schommelen jaarlijks omdat de geplande werkzaamheden niet altijd volgens het bestek uitgevoerd worden. Bijvoorbeeld als snoeiwerkzaamheden niet aan het einde van het jaar worden uitgevoerd, maar in het eerste kwartaal van het daaropvolgende jaar.
Er is een voordeel van € 25.000 in 2021 door eenmalig verlenging bestek groen in 2020.
De Evaluatie monitor openbare ruimte betreft eenmalige middelen 2019 van € 33.000, vandaar een voordeel in 2020. Na een aantal jaar van versoberd beheer willen we de beeldkwaliteit van de openbare ruimte verbeteren. De kwaliteitsambities zijn vastgelegd in het ‘Handboek Kwaliteit Openbare Ruimte’. In 2019 en tijdens de eerst maanden van 2020 onderzoeken we of het handboek in de huidige vorm voldoet.
Een deel van de kosten van dit product mag worden doorbelast via de afvalstoffenheffing en/of de rioolrechten. Dit gebeurt al jaren. Maar vanaf 2020 wordt dit aandeel ook daadwerkelijk intern binnen de financiële administratie overgeboekt naar de onderdelen afvalstoffeninzameling en rioolbeheer. Dit maakt het maken van overzichten uit deze financiële administratie makkelijker. Het gaat dan om de kosten, zowel exclusief als inclusief btw, van de totale afvalinzameling en rioolbeheer. Deze moeten inclusief btw 100% kostendekkend zijn.
Stijging kosten directe uren als gevolg van gehanteerde uitgangspunten (7% voor 2020 en overige jaren 5%).
Product: Speelvoorzieningen | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -294.000 | -140.000 | -140.000 | -140.000 | -150.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 154.000 | 0 | 0 | -10.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Verwijderen speeltoestellen | 160.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -6.000 | -10.000 | |||
Totale afwijking | 154.000 | 0 | 0 | -10.000 |
- Speelvoorzieningen
In 2018 is de aanbesteding voor het uitvoeringsprogramma van het speelbeleid voorbereid. De uitvoering van de werkzaamheden worden in 2019 afgerond. Dit levert een eenmalig voordeel op van € 160.000 in vergelijking met de programmabegroting 2019.