Omschrijving product | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Saldo | |||||
Markten en standplaatsen | 19 | 19 | 19 | 19 | |
Overige handel en ambacht | 135 | 128 | 130 | 132 | |
Nutsbedrijven | -40 | -13 | 16 | 16 | |
Energiebeheer | 118 | 122 | 125 | 129 | |
Bouwgrondexploitatie | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige financiële middelen | -69 | -69 | -69 | -69 | |
Geldleningen/uitzetting =>1 jr | 33 | 33 | 33 | 34 | |
Mutaties reserves | 1.419 | 1.489 | 1.490 | 1.490 | |
Baten marktgelden | -7 | -7 | -7 | -7 | |
Baten forensenbelasting | -18 | -18 | -19 | -19 | |
Baten toeristenbelasting | -206 | -209 | -212 | -215 | |
Baten hondenbelasting | -219 | -223 | -226 | -229 | |
Baten reclamebelasting | -63 | -64 | -65 | -66 | |
Baten precariorechten | -426 | -426 | 0 | 0 | |
Saldo programma | 676 | 762 | 1.215 | 1.215 | |
(x € 1.000) |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen ( > € 25.000)
Product: Overige handel en ambacht | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -226.000 | -135.000 | -128.000 | -130.000 | -132.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 91.000 | 7.000 | -2.000 | -2.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Kwaliteitsslag Openb.Ruimte Winkelcentr. | 103.000 | 0 | 0 | 0 | |
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -12.000 | 7.000 | -2.000 | -2.000 | |
Totale afwijking | 91.000 | 7.000 | -2.000 | -2.000 |
- Overige handel en ambacht
Kwaliteitsslag Openbare ruimte is een eenmalige prioriteit. Vergeleken met de begroting van 2019 levert dit product een eenmalig voordeel op van € 103.000. Daar staat een lagere bijdrage tegenover uit de reserve eenmalige prioriteiten.
Product: Nutsbedrijven | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | 0 | 40.000 | 13.000 | -16.000 | -16.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 40.000 | -27.000 | -29.000 | ||
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Kapitaallasten leningen NUON | 60.000 | ||||
Rente lening NUON/Vitens | -27.000 | -29.000 | |||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -20.000 | ||||
Totale afwijking | 40.000 | -27.000 | -29.000 | 0 |
- Nutsbedrijven
Voorheen werd als rentelast van de aan NUON en Vitens verstrekte geldleningen hetzelfde rentebedrag geboekt als hetgeen volgens de leningsovereenkomsten door hen aan de gemeente werd betaald. Door de wijziging van het BBV in 2017 mag dit niet meer. Er is geen sprake van projectfinanciering omdat er in het verleden geen specifieke geldleningen zijn aangetrokken voor deze uitgezette gelden. De rentelasten lopen voortaan dan ook mee met de gewone rente-toerekeningen op basis van de berekende renteomslag, zoals is opgenomen in het renteschema. Op dit product ontstaat hierdoor een boekhoudkundig voordeel. De lagere rentelast op dit product leidt immers tot een hoger resterend rentebedrag dat via het omslagpercentage naar alle andere producten (taakvelden) wordt belast.
In de leningsovereenkomst met Vitens is geen vast rentepercentage opgenomen, maar een variabel jaarlijks vast te stellen percentage. De te betalen rente wordt jaarlijks achteraf bepaald op basis van ontwikkelingen op de geldmarkt. Deze laat al jaren een dalende tendens zien, waardoor de te ontvangen rentevergoeding ook afloopt.
Product: Energiebeheer | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -159.000 | -118.000 | -122.000 | -125.000 | -129.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 41.000 | -4.000 | -3.000 | -4.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Energievisie | 49.000 | 0 | 0 | 0 | |
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -8.000 | -4.000 | -3.000 | -4.000 | |
Totale afwijking | 41.000 | -4.000 | -3.000 | -4.000 |
- Energiebeheer
Dit is het saldo van een eenmalige prioriteit en levert een voordeel van €49.000. Daar staat een lagere bijdrage tegenover uit de reserve eenmalige prioriteiten.
Product: Overige financiële middelen | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | 102.000 | 69.000 | 69.000 | 69.000 | 69.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | -33.000 | 0 | 0 | 0 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Kapitaallasten beleggingen | -25.000 | 0 | 0 | 0 | |
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -8.000 | 0 | 0 | 0 | |
Totale afwijking | -33.000 | 0 | 0 | 0 |
- Overige financiële middelen
Op basis van de werkelijke ontvangsten is de raming voor de dividendvergoedingen naar beneden bijgesteld.
Product: Mutaties reserves | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | 1.196.000 | -1.419.000 | -1.489.000 | -1.490.000 | -1.490.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | -2.615.000 | -70.000 | -1.000 | 0 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Bijdrage reserves | -2.615.000 | -70.000 | -1.000 | 0 | |
Totale afwijking | -2.615.000 | -70.000 | -1.000 | 0 |
- Mutaties reserves
Het nadelige verschil ten opzichte van 2019 van € 2.615.000 wordt nagenoeg geheel veroorzaakt door de in 2019 geraamde eenmalige bijdragen uit diverse bestemmingsreserves. Deze zijn opgevoerd bij de 1e, 3e en 6e begrotingswijziging 2019. Het betreft de opvoering van de saldi per 1 januari 2019 van de reserves (totaal € 2.589.0000), voortvloeiende uit de samenstelling van de programmarekening 2018.
Het overige betreft de mutatie van de bijdrage uit de reserve afvalinzameling.
Deze eenmalige saldi per 1 januari 2019 zijn functioneel als beschikbare budgetten opgevoerd, verdeeld over de diverse programma's. Bij die programma's is bij de verschillenanalyse 2019-2020 eenzelfde bedrag juist te zien als voordeel.
Overzicht verschillen mutaties reserves:
Product mutaties reserves: | |||
---|---|---|---|
in € (+= voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | verschil |
Bijdrage tlv reserves: | |||
-Bijdrages i.v.m. beschikbaar stellen eenmalige middelen: | |||
Revitalisering de Sluis | 115.000 | 115.000 | |
Kwaliteit openbare ruimte centrum | 103.000 | 103.000 | |
Duurzaam Beuningen | 102.000 | 102.000 | |
Promotie | 16.000 | 16.000 | |
Openbare verlichting | 816.000 | 816.000 | |
Eenmalige prioriteiten t/m 2018 | 444.000 | 444.000 | |
Budgetoverhevelingen (programmarekening 2018) | 948.000 | 948.000 | |
Vervanging groen | 45.000 | 45.000 | |
-Bijdrage conform 3e begr.wijziging inzake afval | |||
Afvalinzameling | 94.000 | 68.000 | 26.000 |
2.683.000 | 68.000 | 2.615.000 | |
Stortingen tgv reserves: | |||
Zandwinning H1 | -71.000 | -71.000 | 0 |
Algemene reserve (spaarplan) | -1.366.000 | -1.366.000 | 0 |
Duurzaam Beuningen | -50.000 | -50.000 | 0 |
-1.487.000 | -1.487.000 | 0 | |
Saldo mutaties reserves | 1.196.000 | -1.419.000 | 2.615.000 |
Product: Baten toeristenbelasting | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | 96.000 | 206.000 | 209.000 | 212.000 | 215.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 110.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Toeristenbelasting | 110.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | |
Totale afwijking | 110.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
- Baten toeristenbelasting
We kunnen de stijging van de toeristenbelasting verklaren door een andere wijze van inning van de toeristenbelasting en de inkomsten van Down the Rabbit Hole.