Kosten en Opbrengsten Omgevingsvergunningen | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|
in € (+=baat,voordeel/-=last,nadeel) | |||||
Directe kosten | |||||
BRIKS: Bijdrage ODRN | -559.554 | -560.000 | -560.000 | -560.000 | -560.000 |
Welstandstoezicht | -25.000 | -40.000 | -40.000 | -40.000 | -40.000 |
Netto kosten | -584.554 | -600.000 | -600.000 | -600.000 | -600.000 |
Toe te rekenen kosten | |||||
Overhead | -12.920 | -15.000 | -15.000 | -15.000 | -15.000 |
Totale kosten | -597.474 | -615.000 | -615.000 | -615.000 | -615.000 |
Opbrengst heffingen | 406.000 | 450.000 | 450.000 | 450.000 | 450.000 |
Tekort | -191.474 | -165.000 | -165.000 | -165.000 | -165.000 |
Overschot | |||||
Dekkingspercentage | 68,0% | 73,2% | 73,2% | 73,2% | 73,2% |
Bovenstaande tabel laat zien dat de leges niet volledig kostendekkend zijn. De onvoorspelbaarheid van het aantal omgevingsvergunningen zorgt ervoor dat we voorzichtig zijn bij het inschatten van de legesopbrengsten. Er is wel een duidelijk verband: de kosten groeien mee met de opbrengsten. In 2020 wordt een analyse gemaakt van de kosten en opbrengsten vanwege de implementatie van de Omgevingswet in 2021. Er is dan namelijk een toename in vergunningsvrij bouwen. Dit heeft een negatieve invloed op de legesopbrengsten maar tegelijkertijd dalen de kosten voor het afhandelen van omgevingsvergunningen. Echter, de werkzaamheden verschuiven van vergunningverlening naar toezicht en handhaving. Uit de analyse moet blijken wat de effecten per saldo zijn.