Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen (DRAN) voert in opdracht van de gemeenten uit de regio Arnhem-Nijmegen het doelgroepenvervoer uit. Het uiteindelijke doel van de BVO DRAN is het bieden van kwalitatief goed vervoer tegen aanvaardbare kosten aan inwoners met beperkingen. Daardoor neemt de zelfredzaamheid van inwoners toe.
In 2020 vragen bepaalde onderdelen bijzondere aandacht van de BVO DRAN. Allereerst rondt de organisatie de aanbestedingsprocedure af voor het vervoer en de regiecentrale. Deze aanbesteding voert verbeteringen door ten opzichte van de vorige overeenkomsten. Doel is een betere organisatie van het doelgroepenvervoer, zodat meer greep ontstaat op de kosten. De bijbehorende implementatie voeren we in 2020. Een tweede onderdeel van het takenpakket van de BVO DRAN is de verdere uitvoering van het knoppenplan. Dit plan moet de kosten beheersen. Ten derde voert de BVO DRAN reguliere taken uit, zoals contractmanagement, monitoring, het operationeel aan- en bijsturen van de Avan of het onderhouden van de contacten met provincie Gelderland.
In Beuningen voert de BVO DRAN in 2020 het vraagafhankelijk vervoer uit, ook wel het sociaal of Wmo-vervoer genoemd. Vanaf 1 augustus 2020 leggen we het leerlingenvervoer bij Avan.
De gemeente en de BVO DRAN moeten nauw samen werken om greep te krijgen op de kostenontwikkeling. De kostenontwikkeling hangt namelijk nauw samen met de instroom van gebruikers in het doelgroepenvervoer. De gemeente is verantwoordelijk voor het toelaten van deze gebruikers. De BVO DRAN heeft zelf eveneens een rol, onder meer als het gaat om de organisatie van het vervoer. Daarom is goede samenwerking cruciaal.
Dran | |
---|---|
Balanstotaal | |
Eigen vermogen | |
Vreemd vermogen | |
Totaal exploitatie | 22.447 |
% deelname Beuningen | 1,53% |
Gemeentelijke bijdrage | 342 |
Inventarisatie risico's | |
Weerstandsvermogen | |
Risico tekort Beuningen | |
(x € 1.000) |