Begroting 2020

1. Werk en inkomen

Wat mag het kosten?

Omschrijving product

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

2020

2021

2022

2023

Saldo

Bijstandsbesluit Zelfstandigen 2004

45

45

45

45

Inkomensvoorzieningen

442

442

442

442

Bijstandsverlening WWB / Participatiewet

-312

-285

-257

-227

Sociale recherche

71

72

74

75

Sociale werkvoorziening

3.181

2.950

2.781

2.633

Gemeentelijk minimabeleid

731

736

742

748

Schuldhulpverlening

184

187

191

195

Kwijtschelding lok.belastingen

15

15

15

16

Reintegratie/particip.voorz. Partic.wet

1.090

1.168

1.259

1.354

Saldo programma

5.447

5.330

5.292

5.281

(x € 1.000)

Toelichtingen op de belangrijkste afwijkingen (> €25.000)

Product: Bijstandsverlening WWB / Participatiewet

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

235.000

312.000

285.000

257.000

227.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

77.000

-27.000

-28.000

-30.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Participatiecoach

38.000

Participatiewet, rijksbijdrage

98.000

Directe uren

-59.000

-27.000

-28.000

-30.000

Totale afwijking

77.000

-27.000

-28.000

-30.000

  • Product Bijstandsverlening / Participatiewet

In 2019 heeft het college eenmalig een bedrag beschikbaar gesteld van € 38.000 voor de inzet van een participatiecoach om moeilijk bemiddelbare inwoners actief te benaderen. Dit is een doelstelling uit het collegeprogramma.  

De inkomsten met betrekking tot de Participatiewet worden over meerdere jaren berekend (T2 systematiek). In vergelijking met 2019 is er een voordeel van € 98.000. We zien een afname van de instroom van cliënten.

De kosten voor de directe uren stijgen als gevolg van gehanteerde uitgangspunten (7% voor 2020 en overige jaren 5%).

Product: Sociale werkvoorziening

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-3.228.000

-3.181.000

-2.950.000

-2.781.000

-2.633.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

47.000

231.000

169.000

148.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Bijdrage werkvoorziening BREED

48.000

232.000

169.000

149.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

-1.000

-1.000

-1.000

Totale afwijking

47.000

231.000

169.000

148.000

  • Product sociale werkvoorziening

De bijdrage aan de WSW (Wet Sociale Werkvoorziening) neemt jaarlijks af omdat er geen nieuwe instroom meer is in de WSW. De kosten nemen ook jaarlijks af.

Product: Gemeentelijk minimabeleid

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-744.000

-731.000

-736.000

-742.000

-748.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

13.000

-5.000

-6.000

-6.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Bijzondere bijstand

60.000

Bijz.bijstand, afl.leenbijstand

-35.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

-12.000

-5.000

-6.000

-6.000

Totale afwijking

13.000

-5.000

-6.000

-6.000

  • Product gemeentelijke minimabeleid

De uitgaven voor bijzondere bijstand zijn in 2020 lager geraamd (€ 60.000,-), omdat de uitgaven al langer dalen. Dit komt doordat er minder bijzondere bijstand voor inrichtingskosten wordt verstrekt, omdat er minder statushouders vestigen in de gemeente. Daarnaast verwachten we dat het beroep op bijzondere bijstand voor de kosten budgetbeheer verder zullen afnemen als gevolg van de pilot Budgetbeheer ("pas op je kas") die we in 2020 gaan inzetten.

Verstrekte bijzondere bijstand als lening moet worden terugbetaald. De inkomsten voor 2020 nemen af met € 35.000 omdat het aantal toegekende leningen in 2020 afneemt. Hoeveel de inkomsten vanuit aflossing afnemen is lastig te voorspellen omdat we ook rekening moeten houden met inwoners die niet kunnen voldoen aan de aflossingsverplichting.

Product: Kwijtschelding Lok. Belastingen

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

101.000

15.000

15.000

15.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

86.000

0

0

-1.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Overboeking tlv afvalstoffenheffing

63.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

23.000

-1.000

Totale afwijking

86.000

0

0

-1.000

  • Product: Kwijtschelding Lok. Belastingen

Een deel van de kosten van dit product mag worden doorbelast via de afvalstoffenheffing en/of de rioolrechten. Dit gebeurt al jaren. Per 2020 wordt dit aandeel ook daadwerkelijk intern binnen de financiële administratie overgeboekt naar de onderdelen afvalstoffeninzameling en rioolbeheer. Dit maakt het genereren van overzichten uit deze financiële administratie inzake de kosten makkelijker, zowel exclusief als inclusief btw, van de totale afvalinzameling en rioolbeheer. Deze dienen immers inclusief btw 100% kostendekkend te zijn.

Product: Reintegratie/particip.voorz. Partic.wet

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-989.000

-1.090.000

-1.168.000

-1.259.000

-1.354.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

-101.000

-78.000

-91.000

-95.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Bijdrage Werkbedrijf

-96.000

-76.000

-88.000

-93.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

-5.000

-2.000

-3.000

-2.000

Totale afwijking

-101.000

-78.000

-91.000

-95.000

  • Product: Re-integratie /participatie voorziening Participatiewet

Er is een toename in de Bijdrage Werkbedrijf van € 96.000,- in 2020. Deze bestaat uit een toename loonkostensubsidie (€ 67.000,-) en toename van het participatiebudget (€ 29.000,-). De wettelijke loonkostensubsidie (WLKS) stijgt omdat steeds meer mensen aan het werk gaan of zijn met een arbeidsbeperking. Meer mensen worden bereikt en hebben langere tijd ondersteuning van het werkbedrijf nodig. De rijksoverheid houdt hier rekening mee bij de toekenning van budgetten aan gemeenten. De WLKS wordt betaald uit het BUIG budget.

ga terug