Omschrijving product | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Saldo | |||||
Bijstandsbesluit Zelfstandigen 2004 | 45 | 45 | 45 | 45 | |
Inkomensvoorzieningen | 442 | 442 | 442 | 442 | |
Bijstandsverlening WWB / Participatiewet | -312 | -285 | -257 | -227 | |
Sociale recherche | 71 | 72 | 74 | 75 | |
Sociale werkvoorziening | 3.181 | 2.950 | 2.781 | 2.633 | |
Gemeentelijk minimabeleid | 731 | 736 | 742 | 748 | |
Schuldhulpverlening | 184 | 187 | 191 | 195 | |
Kwijtschelding lok.belastingen | 15 | 15 | 15 | 16 | |
Reintegratie/particip.voorz. Partic.wet | 1.090 | 1.168 | 1.259 | 1.354 | |
Saldo programma | 5.447 | 5.330 | 5.292 | 5.281 | |
(x € 1.000) |
Toelichtingen op de belangrijkste afwijkingen (> €25.000)
Product: Bijstandsverlening WWB / Participatiewet | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | 235.000 | 312.000 | 285.000 | 257.000 | 227.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 77.000 | -27.000 | -28.000 | -30.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Participatiecoach | 38.000 | ||||
Participatiewet, rijksbijdrage | 98.000 | ||||
Directe uren | -59.000 | -27.000 | -28.000 | -30.000 | |
Totale afwijking | 77.000 | -27.000 | -28.000 | -30.000 |
- Product Bijstandsverlening / Participatiewet
In 2019 heeft het college eenmalig een bedrag beschikbaar gesteld van € 38.000 voor de inzet van een participatiecoach om moeilijk bemiddelbare inwoners actief te benaderen. Dit is een doelstelling uit het collegeprogramma.
De inkomsten met betrekking tot de Participatiewet worden over meerdere jaren berekend (T2 systematiek). In vergelijking met 2019 is er een voordeel van € 98.000. We zien een afname van de instroom van cliënten.
De kosten voor de directe uren stijgen als gevolg van gehanteerde uitgangspunten (7% voor 2020 en overige jaren 5%).
Product: Sociale werkvoorziening | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -3.228.000 | -3.181.000 | -2.950.000 | -2.781.000 | -2.633.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 47.000 | 231.000 | 169.000 | 148.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Bijdrage werkvoorziening BREED | 48.000 | 232.000 | 169.000 | 149.000 | |
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -1.000 | -1.000 | -1.000 | ||
Totale afwijking | 47.000 | 231.000 | 169.000 | 148.000 |
- Product sociale werkvoorziening
De bijdrage aan de WSW (Wet Sociale Werkvoorziening) neemt jaarlijks af omdat er geen nieuwe instroom meer is in de WSW. De kosten nemen ook jaarlijks af.
Product: Gemeentelijk minimabeleid | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -744.000 | -731.000 | -736.000 | -742.000 | -748.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 13.000 | -5.000 | -6.000 | -6.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Bijzondere bijstand | 60.000 | ||||
Bijz.bijstand, afl.leenbijstand | -35.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -12.000 | -5.000 | -6.000 | -6.000 | |
Totale afwijking | 13.000 | -5.000 | -6.000 | -6.000 |
- Product gemeentelijke minimabeleid
De uitgaven voor bijzondere bijstand zijn in 2020 lager geraamd (€ 60.000,-), omdat de uitgaven al langer dalen. Dit komt doordat er minder bijzondere bijstand voor inrichtingskosten wordt verstrekt, omdat er minder statushouders vestigen in de gemeente. Daarnaast verwachten we dat het beroep op bijzondere bijstand voor de kosten budgetbeheer verder zullen afnemen als gevolg van de pilot Budgetbeheer ("pas op je kas") die we in 2020 gaan inzetten.
Verstrekte bijzondere bijstand als lening moet worden terugbetaald. De inkomsten voor 2020 nemen af met € 35.000 omdat het aantal toegekende leningen in 2020 afneemt. Hoeveel de inkomsten vanuit aflossing afnemen is lastig te voorspellen omdat we ook rekening moeten houden met inwoners die niet kunnen voldoen aan de aflossingsverplichting.
Product: Kwijtschelding Lok. Belastingen | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | 101.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 86.000 | 0 | 0 | -1.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Overboeking tlv afvalstoffenheffing | 63.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | 23.000 | -1.000 | |||
Totale afwijking | 86.000 | 0 | 0 | -1.000 |
- Product: Kwijtschelding Lok. Belastingen
Een deel van de kosten van dit product mag worden doorbelast via de afvalstoffenheffing en/of de rioolrechten. Dit gebeurt al jaren. Per 2020 wordt dit aandeel ook daadwerkelijk intern binnen de financiële administratie overgeboekt naar de onderdelen afvalstoffeninzameling en rioolbeheer. Dit maakt het genereren van overzichten uit deze financiële administratie inzake de kosten makkelijker, zowel exclusief als inclusief btw, van de totale afvalinzameling en rioolbeheer. Deze dienen immers inclusief btw 100% kostendekkend te zijn.
Product: Reintegratie/particip.voorz. Partic.wet | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -989.000 | -1.090.000 | -1.168.000 | -1.259.000 | -1.354.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | -101.000 | -78.000 | -91.000 | -95.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Bijdrage Werkbedrijf | -96.000 | -76.000 | -88.000 | -93.000 | |
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -5.000 | -2.000 | -3.000 | -2.000 | |
Totale afwijking | -101.000 | -78.000 | -91.000 | -95.000 |
- Product: Re-integratie /participatie voorziening Participatiewet
Er is een toename in de Bijdrage Werkbedrijf van € 96.000,- in 2020. Deze bestaat uit een toename loonkostensubsidie (€ 67.000,-) en toename van het participatiebudget (€ 29.000,-). De wettelijke loonkostensubsidie (WLKS) stijgt omdat steeds meer mensen aan het werk gaan of zijn met een arbeidsbeperking. Meer mensen worden bereikt en hebben langere tijd ondersteuning van het werkbedrijf nodig. De rijksoverheid houdt hier rekening mee bij de toekenning van budgetten aan gemeenten. De WLKS wordt betaald uit het BUIG budget.