Omschrijving product | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Saldo | |||||
Beheer/onderhoud wegen ed. | 983 | 878 | 897 | 902 | |
Aanleg wegen, straten, pleinen | 789 | 1.004 | 986 | 983 | |
Wegbeheer, beleidsadvisering | 109 | 115 | 121 | 127 | |
Verkeersmaatregelen | 301 | 313 | 302 | 309 | |
Wegbermen en bermsloten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Straatreiniging | 0 | 0 | 0 | 1 | |
Beheer/onderh.infrastr.kunstw. | 46 | 47 | 48 | 48 | |
Openbare verlichting | 300 | 301 | 303 | 304 | |
Gladheidsbestrijding | 117 | 108 | 129 | 130 | |
Werken tbv derden aan wegen ed | -41 | -40 | -40 | -39 | |
Watergangen, afwateringen | 9 | 9 | 9 | 9 | |
Restafval | 318 | 318 | 318 | 318 | |
Groente, Fruit en Tuinafval | 499 | 500 | 501 | 503 | |
Grofvuil | 256 | 256 | 256 | 256 | |
Glasafval | 17 | 18 | 18 | 18 | |
Oud Papier | 32 | 32 | 32 | 32 | |
Chemisch afval/Wit-Bruingoed | 10 | 10 | 11 | 12 | |
Toezicht afval / administratie | 542 | 551 | 562 | 572 | |
Buurtbeheerploeg | 199 | 207 | 215 | 223 | |
Beheer en onderhoud riolering | 1.209 | 1.142 | 1.170 | 1.142 | |
Aanleg riolering | 975 | 1.094 | 1.118 | 1.194 | |
Milieubeheer/-beleid, algemeen | -345 | -344 | -342 | -341 | |
Bedrijven, handh./externe veiligh. | 512 | 514 | 515 | 517 | |
Maatregelen milieubescherming | 142 | 104 | 105 | 107 | |
Milieueducatie en communicatie | 23 | 23 | 23 | 23 | |
Bestemmingsplannen | 461 | 465 | 479 | 494 | |
Woningexploitatie/woningbouw | 130 | 133 | 135 | 138 | |
Stads- en Dorpsvernieuwing | 147 | 147 | 147 | 148 | |
Bouw- en woningtoezicht | 651 | 651 | 652 | 653 | |
Geo-informatie | 221 | 218 | 227 | 237 | |
Diverse gronden (vrm.Grondbedrijf) | 388 | 308 | 315 | 322 | |
Vastgoedbeheer gem.eigendommen | -129 | -127 | -124 | -121 | |
Baten afval.heffing/rein.recht | -2.244 | -2.333 | -2.356 | -2.379 | |
Baten rioolrechten (gecombineerd) | -2.481 | -2.552 | -2.611 | -2.669 | |
Bouwvergunningen | -450 | -450 | -450 | -450 | |
Saldo programma | 3.696 | 3.620 | 3.671 | 3.722 | |
(x € 1.000) |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen ( > € 25.000)
Product: Beheer/onderhoud wegen ed | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -938.000 | -983.000 | -878.000 | -897.000 | -902.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | -45.000 | 105.000 | -19.000 | -5.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Onderhoud wegen | -35.000 | 109.000 | |||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -10.000 | -4.000 | -19.000 | -5.000 | |
Totale afwijking | -45.000 | 105.000 | -19.000 | -5.000 |
- Beheer/ onderhoud wegen
Het gaat hier over asfaltonderhoud/slijtlagen alsmede de geraamde herbestratingen (elementenverharding). De kosten schommelen meerjarig. Dit heeft te maken met de projectmatige aanpak van de verschillende wijken in onze gemeente. Jaarlijks stelt het college hiervoor een wegenplanning vast voor 4 jaren.
Product: Aanleg wegen, straten, pleinen | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -730.000 | -789.000 | -1.004.000 | -986.000 | -983.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | -59.000 | -215.000 | 18.000 | 3.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Reservering wegen | -58.000 | -187.000 | |||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -1.000 | -28.000 | 18.000 | 3.000 | |
Totale afwijking | -59.000 | -215.000 | 18.000 | 3.000 |
- Aanleg wegen, straten, pleinen
De kosten schommelen over de jaren wegens kosten groot onderhoud van de wegen. Dit volgt uit het wegenbeheerplan. Jaarlijks stelt het college een wegenplanning voor 4 jaar vast. Hierbij worden ook de hierboven opgenomen budgetten beheer/onderhoud wegen meegenomen. Daarnaast vindt indexering van de norm per m2 plaats. Salderend wordt jaarlijks bepaald welk bedrag resteert om in het wegenfonds te storten.
Product: Verkeersmaatregelen | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -310.000 | -301.000 | -313.000 | -302.000 | -309.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 9.000 | -12.000 | 11.000 | -7.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Parkeerregulering | 25.000 | ||||
GVVP maatregelen | 34.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -50.000 | -12.000 | -11.000 | -7.000 | |
Totale afwijking | 9.000 | -12.000 | -11.000 | -7.000 |
- Verkeersmaatregelen
Met betrekking tot parkeerregulering hebben we een eenmalig voordeel van € 25.000. Deze middelen vallen vrij in 2020, omdat we in 2019 de digitalisering van de parkeerontheffing realiseren. In 2021 stellen we een nieuwe GVVP op, hiervoor is € 18.000,- opgenomen in 2021.
Met betrekking tot GVVP maatregelen is er een voordeel van € 34.000 in 2020. In 2019 worden onder andere drempels in de Molenstraat-Geerstraat en de Leegstraat-Kennedysingel gerealiseerd.
Product: Wegbermen en bermsloten | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -157.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 157.000 | 0 | 0 | 0 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Overboeking tlv rioolrechten | 144.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | 13.000 | ||||
Totale afwijking | 157.000 | 0 | 0 | 0 |
- Wegbermen en bermsloten
Een deel van de kosten van dit product mag worden doorbelast via de afvalstoffenheffing en/of de rioolrechten. Dit gebeurt al jaren. Per 2020 wordt dit aandeel ook daadwerkelijk intern binnen de financiële administratie overgeboekt naar de onderdelen afvalstoffeninzameling en rioolbeheer. Dit maakt het genereren van overzichten uit deze financiële administratie inzake de kosten gemakkelijker, zowel exclusief als inclusief btw, van de totale afvalinzameling en rioolbeheer. Deze dienen immers inclusief btw 100% kostendekkend te zijn.
Product: Openbare verlichting | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -1.113.000 | -300.000 | -301.000 | -303.000 | -304.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 813.000 | -1.000 | -2.000 | -1.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Groot onderhoud openbare verlichting | 815.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -2.000 | -1.000 | -2.000 | -1.000 | |
Totale afwijking | 813.000 | -1.000 | -2.000 | -1.000 |
- Openbare verlichting
Op deze post is er sprake van een voordeel van € 815.000. Er is eenmalig € 700.000 beschikbaar gesteld voor het vervangen en verbeteren van de openbare verlichting. Deze middelen zijn in 2020 niet langer meer beschikbaar.
Product: Watergangen, afwateringen | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -907.000 | -9.000 | -9.000 | -9.000 | -9.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 898.000 | 0 | 0 | 0 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Baggeren, eenmalige achterstand | 800.000 | ||||
Overboeking tlv rioolrechten | 115.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -17.000 | ||||
Totale afwijking | 898.000 | 0 | 0 | 0 |
- Watergangen, afwateringen
In 2019 voert het Waterschap baggerwerkzaamheden uit in de A-watergangen. Het baggerafval wordt op de kant gegooid. De gemeente is verantwoordelijk voor de kosten voor het verzamelen en afvoeren van dit afval. We hebben een eenmalig voordeel van € 800.000 in 2020.
Een deel van de kosten van dit product mag worden doorbelast via de afvalstoffenheffing en/of de rioolrechten. Dit gebeurt al jaren. Per 2020 wordt dit aandeel ook daadwerkelijk intern binnen de financiële administratie overgeboekt naar de onderdelen afvalstoffeninzameling en rioolbeheer. Dit maakt het genereren van overzichten uit deze financiële administratie inzake de kosten makkelijker, zowel exclusief als inclusief btw, van de totale afvalinzameling en rioolbeheer. Deze dienen immers inclusief btw 100% kostendekkend te zijn.
Product: Oud Papier | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | 30.000 | -32.000 | -32.000 | -32.000 | -32.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | -62.000 | 0 | 0 | 0 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Opbrengst oud-papier | -47.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -15.000 | ||||
Totale afwijking | -62.000 | 0 | 0 | 0 |
- Oud Papier
De opbrengstprijs oud-papier daalt aanzienlijk. De vergoeding was jaren € 97,50 per ton. In de DVO DAR voor 2020 is deze verlaagd tot € 70 per ton ingezameld oud-papier. Bij 1.700 ton betekent dit een nadeel van € 47.000.
Product: Toezicht afval / administratie | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -325.000 | -542.000 | -551.000 | -562.000 | -572.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | -217.000 | -9.000 | -11.000 | -10.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Doorbel. Van overige producten / taakvelden | -117.000 | ||||
Toezicht/administratie afval : uren | -34.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -66.000 | -9.000 | -11.000 | -10.000 | |
Totale afwijking | -217.000 | -9.000 | -11.000 | -10.000 |
- Toezicht afval / administratie
Een deel van de kosten van de producten Straatreiniging, Wegbermen, Watergangen, Openbaar groen en Kwijtscheldingen mag worden doorbelast via de afvalstoffenheffing en/of de rioolrechten. Dit gebeurt al jaren. Per 2020 wordt dit aandeel ook daadwerkelijk intern binnen de financiële administratie overgeboekt naar de onderdelen afvalstoffeninzameling en rioolbeheer. Dit maakt het genereren van overzichten uit deze financiële administratie inzake de kosten gemakkelijker, zowel exclusief als inclusief btw, van de totale afvalinzameling en rioolbeheer. Deze dienen immers inclusief btw 100% kostendekkend te zijn. Het nadeel hier betreft de overboeking uit de overige producten tlv de afvalstoffenheffing.
Stijging kosten directe uren als gevolg van gehanteerde uitgangspunten (7% voor 2020 en overige jaren 5%).
Product: Beheer en onderhoud riolering | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -243.000 | -1.209.000 | -1.142.000 | -1.170.000 | -1.142.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | -966.000 | 67.000 | -28.000 | 28.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Storting voorziening kostendekkend tarief | -410.000 | 78.000 | 37.000 | ||
Directe uren | -31.000 | ||||
Doorbel. Van overige producten/taakvelden | -509.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -16.000 | -11.000 | -28.000 | -8.000 | |
Totale afwijking | -966.000 | 67.000 | -28.000 | 29.000 |
- Beheer en onderhoud riolering
De mutatie met de voorziening riolering wordt bepaald door alle inkomsten en uitgaven (inclusief btw) te salderen. Basis van de ramingen is het gemeentelijk water en rioleringsplan (GWRP). In 2019 is eenmalig € 800.000 beschikbaar gesteld voor het baggeren van de A-watergangen. Hiervan komt 50% ten laste van het rioolbeheer en 50% ten laste van de algemene middelen. Het aandeel riool van € 400.000 valt in 2020 vrij ten opzichte van 2019. Voor verdere informatie over het rioolbeheer 2020 verwijzen wij naar de paragraaf lokale heffingen.
Stijging kosten directe uren als gevolg van gehanteerde uitgangspunten (7% voor 2020 en overige jaren 5%).
Een deel van de kosten van de producten Straatreiniging, Wegbermen, Watergangen, Openbaar groen en Kwijtscheldingen mag worden doorbelast via de afvalstoffenheffing en/of de rioolrechten. Dit gebeurt al jaren doch ingaande 2020 wordt dit aandeel ook daadwerkelijk intern binnen de financiële administratie overgeboekt naar de onderdelen afvalstoffeninzameling en rioolbeheer. Dit vergemakkelijkt het genereren van overzichten uit deze financiële administratie inzake de kosten, zowel exclusief als inclusief btw, van de totale afvalinzameling en rioolbeheer. Deze dienen immers inclusief btw 100% kostendekkend te zijn. Het nadeel hier betreft de overboeking uit de overige producten tlv de rioolrechten.
Product: Aanleg riolering | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -802.000 | -975.000 | -1.094.000 | -1.118.000 | -1.194.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | -173.000 | -119.000 | -24.000 | -76.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Kapitaallasten VGRP | -166.000 | -119.000 | -77.000 | ||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -7.000 | -24.000 | 1.000 | ||
Totale afwijking | -173.000 | -119.000 | -24.000 | -76.000 |
- Aanleg riolering
Op basis van de huidige staat van vaste activa, de nog openstaande restantkredieten riolering en de in het GRWP opgenomen geplande toekomstige investeringen rioolbeheer, worden de kapitaallasten voor de meerjarenbegroting bepaald. Deze hebben een duidelijk stijgende lijn.
Product: Bedrijven, handh./externe veiligh. | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -479.000 | -512.000 | -514.000 | -515.000 | -517.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | -33.000 | -2.000 | -1.000 | -2.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Bijdrage ODRN | -25.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -8.000 | -2.000 | -1.000 | -2.000 | |
Totale afwijking | -33.000 | -2.000 | -1.000 | -2.000 |
- Bedrijven, handhaving/ externe veiligheid
De gemeentelijke bijdrage aan de ODRN nemen toe vanwege de toegepaste indexatie van 3,6% BRN norm (begrotingsrichtlijn regio Nijmegen).
Product: Maatregelen milieubescherming | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -286.000 | -142.000 | -104.000 | -105.000 | -107.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 144.000 | 38.000 | -1.000 | -2.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Herhaling geluidsonderzoek 2016 | 44.000 | ||||
Maatregelen duurzaam Beuningen 2014-2017 | 102.000 | ||||
Milieubeleidsplan | 25.000 | ||||
Warmtevisie/Uitv.plan Wijken vd Toekomst | -30.000 | 30.000 | |||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | 3.000 | 8.000 | -1.000 | -2.000 | |
Totale afwijking | 144.000 | 38.000 | -1.000 | -2.000 |
- Maatregelen milieubescherming
Met betrekking tot geluidsonderzoek is er eenmalig een voordeel van € 44.000 in 2020. De GGD voert in 2019 een luchtonderzoek uit in het kader van het traject A50 en A73. Deze wordt in 2019 afgerond.
De gemeenteraad heeft bij de vaststelling van de jaarrekening 2018 ingestemd met de bestemmingsreserve duurzaam Beuningen. De hoogte van de reserve bedraagt € 102.000. Deze is in 2019 als eenmalig budget opgevoerd en valt vervolgens in 2020 vrij. Hiertegenover staat eenzelfde nadeel bij het product mutaties reserves als onderdeel van het programma overige eigen middelen.
Voordeel van € 25.000 in 2020. Milieubeleidsplan wordt eenmaal in de vier jaar geproduceerd.
Gemeenten moeten een warmtevisie opstellen in het kader van de warmtetransitie en het plan Wijken van de toekomst. Hiervoor wordt in 2020 € 30.000,- beschikbaar gesteld.
Product: Bestemmingsplannen | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -339.000 | -461.000 | -465.000 | -479.000 | -494.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | -122.000 | -4.000 | -14.000 | -15.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Omgevingswet (excl. ICT) | -110.000 | ||||
Directe uren | -30.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | 18.000 | -4.000 | -14.000 | -15.000 | |
Totale afwijking | -122.000 | -4.000 | -14.000 | -15.000 |
- Bestemmingsplannen
Op 1 januari 2021 treed de Omgevingswet in werking. Deze wijziging heeft tot gevolg dat we gaan werken met nieuwe producten en processen die anders zijn ingericht. Naast het opstellen van een omgevingsvisie en een omgevingsplan is er dan ook budget nodig voor ICT en het opnieuw inrichten van processen met stakeholders zoals de ODRN. Vanaf 2020 is er jaarlijks € 110.000 beschikbaar.
De kosten voor directe uren stijgen als gevolg van gehanteerde uitgangspunten (7% voor 2020 en overige jaren 5%).
Product: Geo-informatie | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -243.000 | -221.000 | -218.000 | -227.000 | -237.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 22.000 | 3.000 | -9.000 | -10.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
GEO Transitie GPS en BGT | 46.000 | 0 | 0 | 0 | |
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -24.000 | 3.000 | -9.000 | -10.000 | |
Totale afwijking | 22.000 | 3.000 | -9.000 | -10.000 |
- Geo- informatie
Hier is sprake van een voordeel van € 46.000. Het gaat hier om eenmalige middelen voor de koppeling van de basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), Beheer Openbare Ruimte, groen- en wegbeheer applicatie (BOR), Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG).
Product: Diverse gronden (vrm.Grondbedrijf) | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | 275.000 | -388.000 | -308.000 | -315.000 | -322.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | -663.000 | 80.000 | -7.000 | -7.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Patrijslaan 25/27 Grondverkopen | -611.000 | ||||
Onderzoekskosten Zandw.Beuningse Plas | 108.000 | ||||
Patrijslaan 25/27 | -46.000 | 46.000 | |||
Ewijk De Linten | -40.000 | 40.000 | |||
Pachtopbrengsten voormalig grondbedrijf | -67.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -7.000 | -6.000 | -7.000 | -7.000 | |
Totale afwijking | -663.000 | 80.000 | -7.000 | -7.000 |
- Diverse gronden
De grondverkopen Patrijslaan 25/27 betreft een nadeel van € 611.000,- in 2020 ten opzicht van 2019, omdat deze in 2019 zijn verkocht.
Het restantbedrag per december 2018 van €108.000 is opnieuw beschikbaar gesteld voor 2019 voor diverse onderzoeken die betrekking hebben op de ontginning van de Beuningse Plas. Dit levert een voordeel op voor 2020.
Het bedrag van €46.000,- is voor het woonrijp maken van het plan Patrijslaan 25/27 dat door de gemeente gerealiseerd moet worden.
Een voorbereidingskrediet van €40.000,- voor de Linten in Ewijk is noodzakelijk om de kavels te kunnen aanbesteden.
Pachtopbrengsten voormalig grondbedrijf lopen terug. Diverse voormalige pachtgronden hebben een andere bestemming gekregen of zijn verkocht.
Product: Vastgoedbeheer gem.eigendommen | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | 204.000 | 129.000 | 127.000 | 124.000 | 121.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | -75.000 | -2.000 | -3.000 | -3.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Vrm.Klavervier Rijstveld, fondsvorming | -27.000 | 0 | 0 | 0 | |
Opbrengst diverse gronden | -28.000 | 0 | 0 | 0 | |
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -20.000 | -2.000 | -3.000 | -3.000 | |
Totale afwijking | -75.000 | -2.000 | -3.000 | -3.000 |
- Vastgoedbeheer gem. eigendommen
De kosten voor groot onderhoud van de voormalige basisschool Klavervier (Rijstveld) zijn hoger dan verwacht. Fondsvorming is het gemiddelde bedrag dat wordt gestort voor de dekking van het groot onderhoud dat nodig is in de toekomst benodigd.
De opbrengst diverse gronden is € 28.000 lager omdat er in 2019 nog een eenmalige meeropbrengst verkoop Distelakkerstraat voor dit bedrag was geraamd.
Product: Baten afval.heffing / rein. Recht | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | 2.023.000 | 2.244.000 | 2.333.000 | 2.356.000 | 2.379.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 221.000 | 89.000 | 23.000 | 23.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Afvalstoffenheffing | 216.000 | 86.000 | |||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | 5.000 | 3.000 | 23.000 | 23.000 | |
Totale afwijking | 221.000 | 89.000 | 23.000 | 23.000 |
- Baten afvalstoffenheffing / reinigingsrecht
De begroting 2020 is gebaseerd op de meest recente dienstverleningsovereenkomst (DVO) van de DAR Nijmegen. Dit resulteert in een tariefstijging afvalstoffenheffing van € 20 voor het jaar 2020. De meerjarenramingen laten daarna geringere noodzakelijke tariefstijgingen zien van € 8, € 2 en € 2 voor de jaren 2021-2023. Voor verdere informatie wordt ook verwezen naar de paragraaf lokale heffingen waar een overzicht is opgenomen van de totale afvalinzameling en kostendekkendheid.
Product: Baten rioolrechten (gecombineerd) | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | 2.301.000 | 2.481.000 | 2.552.000 | 2.611.000 | 2.669.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 180.000 | 71.000 | 59.000 | 58.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Rioolbelasting eigenaar (woningen) | 145.000 | 58.000 | 47.000 | 47.000 | |
Rioolbelasting gebruiker (woningen) | 35.000 | 14.000 | 12.000 | 11.000 | |
Totale afwijking | 180.000 | 72.000 | 59.000 | 58.000 |
- Baten rioolrechten (gecombineerd)
De begroting 2020-2023 is gebaseerd op het gemeentelijk water en rioleringsplan (GWRP). Belangrijkste onderdelen hierbij zijn de hierboven (zie product aanleg riolering) reeds gemelde ramingen kapitaallasten riolering. Op basis van de huidige staat van vaste activa, de nog openstaande restantkredieten riolering en de in het GRWP opgenomen geplande toekomstige investeringen rioolbeheer, worden de kapitaallasten voor de meerjarenbegroting bepaald.
Dit resulteert in een tariefstijging rioolrecht van € 15 voor het jaar 2020 . In de meerjarenramingen is daarna gerekend met een tariefstijging van € 5 voor de jaren 2021-2023. Voor verdere informatie wordt ook verwezen naar de paragraaf lokale heffingen waar een overzicht is opgenomen van het totale rioolbeheer en kostendekkendheid.
Product: Bouwvergunningen | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | 406.000 | 450.000 | 450.000 | 450.000 | 450.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 44.000 | 0 | 0 | 0 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Leges omgevingsvergunningen | 44.000 | ||||
Totale afwijking | 44.000 | 0 | 0 | 0 |
- Bouwvergunningen
De omgevingsvergunningen in 2020 worden omhoog bijgesteld met € 44.000. De goedlopende economie heeft een verwachte positieve invloed op de leges van de omgevingsvergunningen.