Begroting 2020

5. Omgeving

Wat mag het kosten?

Omschrijving product

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

2020

2021

2022

2023

Saldo

Beheer/onderhoud wegen ed.

983

878

897

902

Aanleg wegen, straten, pleinen

789

1.004

986

983

Wegbeheer, beleidsadvisering

109

115

121

127

Verkeersmaatregelen

301

313

302

309

Wegbermen en bermsloten

0

0

0

0

Straatreiniging

0

0

0

1

Beheer/onderh.infrastr.kunstw.

46

47

48

48

Openbare verlichting

300

301

303

304

Gladheidsbestrijding

117

108

129

130

Werken tbv derden aan wegen ed

-41

-40

-40

-39

Watergangen, afwateringen

9

9

9

9

Restafval

318

318

318

318

Groente, Fruit en Tuinafval

499

500

501

503

Grofvuil

256

256

256

256

Glasafval

17

18

18

18

Oud Papier

32

32

32

32

Chemisch afval/Wit-Bruingoed

10

10

11

12

Toezicht afval / administratie

542

551

562

572

Buurtbeheerploeg

199

207

215

223

Beheer en onderhoud riolering

1.209

1.142

1.170

1.142

Aanleg riolering

975

1.094

1.118

1.194

Milieubeheer/-beleid, algemeen

-345

-344

-342

-341

Bedrijven, handh./externe veiligh.

512

514

515

517

Maatregelen milieubescherming

142

104

105

107

Milieueducatie en communicatie

23

23

23

23

Bestemmingsplannen

461

465

479

494

Woningexploitatie/woningbouw

130

133

135

138

Stads- en Dorpsvernieuwing

147

147

147

148

Bouw- en woningtoezicht

651

651

652

653

Geo-informatie

221

218

227

237

Diverse gronden (vrm.Grondbedrijf)

388

308

315

322

Vastgoedbeheer gem.eigendommen

-129

-127

-124

-121

Baten afval.heffing/rein.recht

-2.244

-2.333

-2.356

-2.379

Baten rioolrechten (gecombineerd)

-2.481

-2.552

-2.611

-2.669

Bouwvergunningen

-450

-450

-450

-450

Saldo programma

3.696

3.620

3.671

3.722

(x € 1.000)

Toelichting op de belangrijkste afwijkingen ( > € 25.000)

Product: Beheer/onderhoud wegen ed

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-938.000

-983.000

-878.000

-897.000

-902.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

-45.000

105.000

-19.000

-5.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Onderhoud wegen

-35.000

109.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

-10.000

-4.000

-19.000

-5.000

Totale afwijking

-45.000

105.000

-19.000

-5.000

  • Beheer/ onderhoud wegen

Het gaat hier over asfaltonderhoud/slijtlagen alsmede de geraamde herbestratingen (elementenverharding). De kosten schommelen meerjarig. Dit heeft te maken met de projectmatige aanpak van de verschillende wijken in onze gemeente. Jaarlijks stelt het college hiervoor een wegenplanning vast voor 4 jaren.

Product: Aanleg wegen, straten, pleinen

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-730.000

-789.000

-1.004.000

-986.000

-983.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

-59.000

-215.000

18.000

3.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Reservering wegen

-58.000

-187.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

-1.000

-28.000

18.000

3.000

Totale afwijking

-59.000

-215.000

18.000

3.000

  • Aanleg wegen, straten, pleinen

De kosten schommelen over de jaren wegens kosten groot onderhoud van de wegen. Dit volgt uit het wegenbeheerplan. Jaarlijks stelt het college een wegenplanning voor 4 jaar vast. Hierbij worden ook de hierboven opgenomen budgetten beheer/onderhoud wegen meegenomen. Daarnaast vindt indexering van de norm per m2 plaats. Salderend wordt jaarlijks bepaald welk bedrag resteert om in het wegenfonds te storten.

Product: Verkeersmaatregelen

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-310.000

-301.000

-313.000

-302.000

-309.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

9.000

-12.000

11.000

-7.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Parkeerregulering

25.000

GVVP maatregelen

34.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

-50.000

-12.000

-11.000

-7.000

Totale afwijking

9.000

-12.000

-11.000

-7.000

  • Verkeersmaatregelen

Met betrekking tot  parkeerregulering hebben we een eenmalig voordeel van € 25.000. Deze middelen vallen vrij in 2020, omdat we in 2019 de digitalisering van de parkeerontheffing realiseren. In 2021 stellen we een nieuwe GVVP op, hiervoor is € 18.000,- opgenomen in 2021.

Met betrekking tot GVVP maatregelen is er een voordeel van € 34.000 in 2020. In 2019 worden onder andere drempels in de Molenstraat-Geerstraat en de Leegstraat-Kennedysingel gerealiseerd.

Product: Wegbermen en bermsloten

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-157.000

0

0

0

0

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

157.000

0

0

0

Analyse afwijking product per kostenplaats

Overboeking tlv rioolrechten

144.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

13.000

Totale afwijking

157.000

0

0

0

  • Wegbermen en bermsloten

Een deel van de kosten van dit product mag worden doorbelast via de afvalstoffenheffing en/of de rioolrechten. Dit gebeurt al jaren. Per 2020 wordt dit aandeel ook daadwerkelijk intern binnen de financiële administratie overgeboekt naar de onderdelen afvalstoffeninzameling en rioolbeheer. Dit maakt het genereren van overzichten uit deze financiële administratie inzake de kosten gemakkelijker, zowel exclusief als inclusief btw, van de totale afvalinzameling en rioolbeheer. Deze dienen immers inclusief btw 100% kostendekkend te zijn.

Product: Openbare verlichting

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-1.113.000

-300.000

-301.000

-303.000

-304.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

813.000

-1.000

-2.000

-1.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Groot onderhoud openbare verlichting

815.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

-2.000

-1.000

-2.000

-1.000

Totale afwijking

813.000

-1.000

-2.000

-1.000

  • Openbare verlichting

Op deze post is er sprake van een voordeel van € 815.000. Er is eenmalig € 700.000 beschikbaar gesteld voor het vervangen en verbeteren van de openbare verlichting. Deze middelen zijn in 2020 niet langer meer beschikbaar.

Product: Watergangen, afwateringen

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-907.000

-9.000

-9.000

-9.000

-9.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

898.000

0

0

0

Analyse afwijking product per kostenplaats

Baggeren, eenmalige achterstand

800.000

Overboeking tlv rioolrechten

115.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

-17.000

Totale afwijking

898.000

0

0

0

  • Watergangen, afwateringen

In 2019 voert het Waterschap baggerwerkzaamheden uit in de A-watergangen. Het baggerafval wordt op de kant gegooid. De gemeente is verantwoordelijk voor de kosten voor het verzamelen en afvoeren van dit afval. We hebben een eenmalig voordeel van € 800.000 in 2020.

Een deel van de kosten van dit product mag worden doorbelast via de afvalstoffenheffing en/of de rioolrechten. Dit gebeurt al jaren. Per 2020 wordt dit aandeel ook daadwerkelijk intern binnen de financiële administratie overgeboekt naar de onderdelen afvalstoffeninzameling en rioolbeheer. Dit maakt het genereren van overzichten uit deze financiële administratie inzake de kosten makkelijker, zowel exclusief als inclusief btw, van de totale afvalinzameling en rioolbeheer. Deze dienen immers inclusief btw 100% kostendekkend te zijn.

Product: Oud Papier

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

30.000

-32.000

-32.000

-32.000

-32.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

-62.000

0

0

0

Analyse afwijking product per kostenplaats

Opbrengst oud-papier

-47.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

-15.000

Totale afwijking

-62.000

0

0

0

  • Oud Papier

De opbrengstprijs oud-papier daalt aanzienlijk. De vergoeding was jaren € 97,50 per ton. In de DVO DAR voor 2020 is deze verlaagd tot € 70 per ton ingezameld oud-papier. Bij 1.700 ton betekent dit een nadeel van € 47.000.

Product: Toezicht afval / administratie

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-325.000

-542.000

-551.000

-562.000

-572.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

-217.000

-9.000

-11.000

-10.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Doorbel. Van overige producten / taakvelden

-117.000

Toezicht/administratie afval : uren

-34.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

-66.000

-9.000

-11.000

-10.000

Totale afwijking

-217.000

-9.000

-11.000

-10.000

  • Toezicht afval / administratie

Een deel van de kosten van de producten Straatreiniging, Wegbermen, Watergangen, Openbaar groen en Kwijtscheldingen mag worden doorbelast via de afvalstoffenheffing en/of de rioolrechten. Dit gebeurt al jaren. Per 2020 wordt dit aandeel ook daadwerkelijk intern binnen de financiële administratie overgeboekt naar de onderdelen afvalstoffeninzameling en rioolbeheer. Dit maakt het genereren van overzichten uit deze financiële administratie inzake de kosten gemakkelijker, zowel exclusief als inclusief btw, van de totale afvalinzameling en rioolbeheer. Deze dienen immers inclusief btw 100% kostendekkend te zijn. Het nadeel hier betreft de overboeking uit de overige producten tlv de afvalstoffenheffing.

Stijging kosten directe uren als gevolg van gehanteerde uitgangspunten (7% voor 2020 en overige jaren 5%).

Product: Beheer en onderhoud riolering

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-243.000

-1.209.000

-1.142.000

-1.170.000

-1.142.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

-966.000

67.000

-28.000

28.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Storting voorziening kostendekkend tarief

-410.000

78.000

37.000

Directe uren

-31.000

Doorbel. Van overige producten/taakvelden

-509.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

-16.000

-11.000

-28.000

-8.000

Totale afwijking

-966.000

67.000

-28.000

29.000

  • Beheer en onderhoud riolering

De mutatie met de voorziening riolering wordt bepaald door alle inkomsten en uitgaven (inclusief btw) te salderen. Basis van de ramingen is het gemeentelijk water en rioleringsplan (GWRP). In 2019 is eenmalig € 800.000 beschikbaar gesteld voor het baggeren van de A-watergangen. Hiervan komt 50% ten laste van het rioolbeheer en 50% ten laste van de algemene middelen. Het aandeel riool van € 400.000 valt in 2020 vrij ten opzichte van 2019. Voor verdere informatie over het rioolbeheer 2020 verwijzen wij naar de paragraaf lokale heffingen.

Stijging kosten directe uren als gevolg van gehanteerde uitgangspunten (7% voor 2020 en overige jaren 5%).

Een deel van de kosten van de producten Straatreiniging, Wegbermen, Watergangen, Openbaar groen en Kwijtscheldingen mag worden doorbelast via de afvalstoffenheffing en/of de rioolrechten. Dit gebeurt al jaren doch ingaande 2020 wordt dit aandeel ook daadwerkelijk intern binnen de financiële administratie overgeboekt naar de onderdelen afvalstoffeninzameling en rioolbeheer. Dit vergemakkelijkt het genereren van overzichten uit deze financiële administratie inzake de kosten, zowel exclusief als inclusief btw, van de totale afvalinzameling en rioolbeheer. Deze dienen immers inclusief btw 100% kostendekkend te zijn. Het nadeel hier betreft de overboeking uit de overige producten tlv de rioolrechten.

Product: Aanleg riolering

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-802.000

-975.000

-1.094.000

-1.118.000

-1.194.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

-173.000

-119.000

-24.000

-76.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Kapitaallasten VGRP

-166.000

-119.000

-77.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

-7.000

-24.000

1.000

Totale afwijking

-173.000

-119.000

-24.000

-76.000

  • Aanleg riolering

Op basis van de huidige staat van vaste activa, de nog openstaande restantkredieten riolering en de in het GRWP opgenomen geplande toekomstige investeringen rioolbeheer, worden de kapitaallasten voor de meerjarenbegroting bepaald. Deze hebben een duidelijk stijgende lijn.

Product: Bedrijven, handh./externe veiligh.

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-479.000

-512.000

-514.000

-515.000

-517.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

-33.000

-2.000

-1.000

-2.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Bijdrage ODRN

-25.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

-8.000

-2.000

-1.000

-2.000

Totale afwijking

-33.000

-2.000

-1.000

-2.000

  • Bedrijven, handhaving/ externe veiligheid

De gemeentelijke bijdrage aan de ODRN nemen toe vanwege de toegepaste indexatie van 3,6% BRN norm (begrotingsrichtlijn regio Nijmegen).

Product: Maatregelen milieubescherming

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-286.000

-142.000

-104.000

-105.000

-107.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

144.000

38.000

-1.000

-2.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Herhaling geluidsonderzoek 2016

44.000

Maatregelen duurzaam Beuningen 2014-2017

102.000

Milieubeleidsplan

25.000

Warmtevisie/Uitv.plan Wijken vd Toekomst

-30.000

30.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

3.000

8.000

-1.000

-2.000

Totale afwijking

144.000

38.000

-1.000

-2.000

  • Maatregelen milieubescherming

Met betrekking tot geluidsonderzoek is er eenmalig een voordeel van € 44.000 in 2020. De GGD voert in 2019 een luchtonderzoek uit in het kader van het traject A50 en A73. Deze wordt in 2019 afgerond.

De gemeenteraad heeft bij de vaststelling van de jaarrekening 2018 ingestemd met de bestemmingsreserve duurzaam Beuningen. De hoogte van de reserve bedraagt € 102.000. Deze is in 2019 als eenmalig budget opgevoerd en valt vervolgens in 2020 vrij. Hiertegenover staat eenzelfde nadeel bij het product mutaties reserves als onderdeel van het programma overige eigen middelen.

Voordeel van € 25.000 in 2020. Milieubeleidsplan wordt eenmaal in de vier jaar geproduceerd.

Gemeenten moeten een warmtevisie opstellen in het kader van de warmtetransitie en het plan Wijken van de toekomst. Hiervoor wordt in 2020 € 30.000,- beschikbaar gesteld.

Product: Bestemmingsplannen

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-339.000

-461.000

-465.000

-479.000

-494.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

-122.000

-4.000

-14.000

-15.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Omgevingswet (excl. ICT)

-110.000

Directe uren

-30.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

18.000

-4.000

-14.000

-15.000

Totale afwijking

-122.000

-4.000

-14.000

-15.000

  • Bestemmingsplannen

Op 1 januari 2021 treed de Omgevingswet in werking. Deze wijziging heeft tot gevolg dat we gaan werken met nieuwe producten en processen die anders zijn ingericht. Naast het opstellen van een omgevingsvisie en een omgevingsplan is er dan ook budget nodig voor ICT en het opnieuw inrichten van processen met stakeholders zoals de ODRN. Vanaf 2020 is er jaarlijks € 110.000 beschikbaar.

De kosten voor directe uren stijgen als gevolg van gehanteerde uitgangspunten (7% voor 2020 en overige jaren 5%).

Product: Geo-informatie

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-243.000

-221.000

-218.000

-227.000

-237.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

22.000

3.000

-9.000

-10.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

GEO Transitie GPS en BGT

46.000

0

0

0

Overige niet toe te lichten afwijkingen

-24.000

3.000

-9.000

-10.000

Totale afwijking

22.000

3.000

-9.000

-10.000

  • Geo- informatie

Hier is sprake van een voordeel van € 46.000. Het gaat hier om eenmalige middelen voor de koppeling van de basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), Beheer Openbare Ruimte, groen- en wegbeheer applicatie (BOR), Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG).

Product: Diverse gronden (vrm.Grondbedrijf)

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

275.000

-388.000

-308.000

-315.000

-322.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

-663.000

80.000

-7.000

-7.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Patrijslaan 25/27 Grondverkopen

-611.000

Onderzoekskosten Zandw.Beuningse Plas

108.000

Patrijslaan 25/27

-46.000

46.000

Ewijk De Linten

-40.000

40.000

Pachtopbrengsten voormalig grondbedrijf

-67.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

-7.000

-6.000

-7.000

-7.000

Totale afwijking

-663.000

80.000

-7.000

-7.000

  • Diverse gronden

De grondverkopen Patrijslaan 25/27 betreft een nadeel van € 611.000,- in 2020 ten opzicht van 2019, omdat deze in 2019 zijn verkocht.

Het restantbedrag per december 2018 van €108.000 is opnieuw beschikbaar gesteld voor 2019 voor diverse onderzoeken die betrekking hebben op de ontginning van de Beuningse Plas. Dit levert een voordeel op voor 2020.

Het bedrag van €46.000,- is voor het woonrijp maken van het plan Patrijslaan 25/27 dat door de gemeente gerealiseerd moet worden.

Een voorbereidingskrediet van €40.000,- voor de Linten in Ewijk is noodzakelijk om de kavels te kunnen aanbesteden.

Pachtopbrengsten voormalig grondbedrijf lopen terug. Diverse voormalige pachtgronden hebben een andere bestemming gekregen of zijn verkocht.

Product: Vastgoedbeheer gem.eigendommen

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

204.000

129.000

127.000

124.000

121.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

-75.000

-2.000

-3.000

-3.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Vrm.Klavervier Rijstveld, fondsvorming

-27.000

0

0

0

Opbrengst diverse gronden

-28.000

0

0

0

Overige niet toe te lichten afwijkingen

-20.000

-2.000

-3.000

-3.000

Totale afwijking

-75.000

-2.000

-3.000

-3.000

  • Vastgoedbeheer gem. eigendommen

De kosten voor groot onderhoud van de voormalige basisschool Klavervier (Rijstveld) zijn hoger dan verwacht. Fondsvorming is het gemiddelde bedrag dat wordt gestort voor de dekking van het groot onderhoud dat nodig is in de toekomst benodigd.

De opbrengst diverse gronden is € 28.000 lager omdat er in 2019 nog een eenmalige meeropbrengst verkoop Distelakkerstraat voor dit bedrag was geraamd.

Product: Baten afval.heffing / rein. Recht

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

2.023.000

2.244.000

2.333.000

2.356.000

2.379.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

221.000

89.000

23.000

23.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Afvalstoffenheffing

216.000

86.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

5.000

3.000

23.000

23.000

Totale afwijking

221.000

89.000

23.000

23.000

  • Baten afvalstoffenheffing / reinigingsrecht

De begroting 2020 is gebaseerd op de meest recente dienstverleningsovereenkomst (DVO) van de DAR Nijmegen. Dit resulteert in een tariefstijging afvalstoffenheffing van € 20 voor het jaar 2020. De meerjarenramingen laten daarna geringere noodzakelijke tariefstijgingen zien van € 8, € 2 en € 2 voor de jaren 2021-2023. Voor verdere informatie wordt ook verwezen naar de paragraaf lokale heffingen waar een overzicht is opgenomen van de totale afvalinzameling en kostendekkendheid.

Product: Baten rioolrechten (gecombineerd)

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

2.301.000

2.481.000

2.552.000

2.611.000

2.669.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

180.000

71.000

59.000

58.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Rioolbelasting eigenaar (woningen)

145.000

58.000

47.000

47.000

Rioolbelasting gebruiker (woningen)

35.000

14.000

12.000

11.000

Totale afwijking

180.000

72.000

59.000

58.000

  • Baten rioolrechten (gecombineerd)

De begroting 2020-2023 is gebaseerd op het gemeentelijk water en rioleringsplan (GWRP). Belangrijkste onderdelen hierbij zijn de hierboven (zie product aanleg riolering) reeds gemelde ramingen kapitaallasten riolering. Op basis van de huidige staat van vaste activa, de nog openstaande restantkredieten riolering en de in het GRWP opgenomen geplande toekomstige investeringen rioolbeheer, worden de kapitaallasten voor de meerjarenbegroting bepaald.

Dit resulteert in een tariefstijging rioolrecht van € 15 voor het jaar 2020 . In de meerjarenramingen is daarna gerekend met een tariefstijging van € 5 voor de jaren 2021-2023. Voor verdere informatie wordt ook verwezen naar de paragraaf lokale heffingen waar een overzicht is opgenomen van het totale rioolbeheer en kostendekkendheid.

Product: Bouwvergunningen

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

406.000

450.000

450.000

450.000

450.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

44.000

0

0

0

Analyse afwijking product per kostenplaats

Leges omgevingsvergunningen

44.000

Totale afwijking

44.000

0

0

0

  • Bouwvergunningen

De omgevingsvergunningen in 2020 worden omhoog bijgesteld met € 44.000. De goedlopende economie heeft een verwachte positieve invloed op de leges van de omgevingsvergunningen.

ga terug