Gevolgen voor de gemeentelijke dienstverlening
Vanuit de methode Klantreis zetten we de ontwikkeling voort met zaakgericht werken. Dit moet een goede balans geven door het aan de voorkant voor onze klant makkelijker te maken en aan de achterkant efficiënter voor onze medewerkers.
De klantrelatie van de toekomst is een digitale én een menselijke. Een succesvolle klantenrelatie bouwt dan op het rationele (een digitale perfectie) en het emotionele (de menselijke touch). Het punt waarop een klantrelatie uitblinkt in het digitale én het menselijke is ‘when digital becomes human’. De Agenda Digitale Overheid (NL DIGIbeter) is daarbij zoveel mogelijk leidend.
De doorontwikkeling van ons dienstverleningsconcept krijgt met de voortgaande digitalisering steeds meer vorm. De daling in de afgifte van paspoorten en identiteitskaarten is een feit. Als door technologische ontwikkelingen het rijbewijs via een app beschikbaar komt is onze traditionele balie-dienstverlening verleden tijd. Dit is dan ook het moment om de herinrichting van de publiekshal vorm te geven en beter aan te sluiten bij de behoefte van de klant én de organisatie.
Privacy
De Grondwet en de daaruit voortvloeiende publieke waarden als privacy, zelfbeschikking en gelijkheid zijn juist bij de voortschrijdende digitalisering essentieel om te borgen.
Hierbij ontstaan vragen. Soms zijn dit vragen waarop we als samenleving nog geen antwoord hebben. Wat betekent het uitwisselen van persoonlijke gegevens bijvoorbeeld voor ieders veiligheid en privacy? Hoe zorgen we ervoor dat die gegevens goed beschermd zijn? Hoe voorkomen we dat digitalisering ten koste gaat van belangrijke waarden als gelijkheid en democratie? En hoe garanderen we dat iedereen kan blijven meedoen in onze samenleving?
Dit is een landelijk debat, maar er zijn ook concrete acties. Het streven is dat burgers en ondernemers op één plek dingen met overheden en instellingen kunnen regelen die aan hun persoon gekoppeld zijn. Denk aan de mogelijkheid om zelf persoonlijke gegevens aan te passen, inzicht te hebben in geregistreerde gegevens over jezelf, toestemming kunnen geven voor gebruik van je persoonlijke gegevens en het beheer van je digitale identiteit en digitale inlogmiddelen.
Lokaal volgen we deze ontwikkeling aandachtig en waar mogelijk pakken we het op. We zoeken hierbij nadrukkelijk de samenwerking in de regio.
Burgersbetrokkenheid
Met betrekking tot burgerbetrokkenheid willen wij het volgende bereiken:
- Inwoners en andere partijen wijzen op de ruimte die ze hebben om zelf met ideeën te komen. Dit kan zijn op initiatief van de gemeente of vanuit de bewoners;
- Er is een denktank ingesteld die interne medewerkers op weg helpt met bewonersinitiatieven;
- Er komt een voorstel voor het inrichten van een innovatiefonds met als doel vernieuwingen op het gebied van sociaal, maatschappelijk en economisch gebied te bevorderen. Samen met partners op innovatief gebied een steentje bijdragen. Een fonds kan mogelijk in de aanloop en/of onderzoeksfase hieraan bijdragen;
- Het Jeugdlintje is ingevoerd. Bedoeld voor Beuningse kinderen of jongeren die zich op bewonderenswaardige wijze hebben ingezet of moed hebben getoond bij initiatieven of gebeurtenissen met een grote relevantie voor de gemeente.