Omschrijving product | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
Saldo | |||||
Raad en commissies | 330 | 345 | 361 | 378 | |
Burgemeester en wethouders | 800 | 821 | 844 | 867 | |
Bestuurl./ambt.ondersteuning | 2.465 | 2.157 | 1.649 | 1.318 | |
Overhead - vrm.kostenplaats Financien | 78 | 75 | 75 | 75 | |
Overhead - vrm.kostenplaats P&O | 626 | 610 | 610 | 610 | |
Overhead - vrm.kostenplaats O.R. | 242 | 242 | 249 | 247 | |
Overhead - Abonn./Grat./Congr./Repr. | 128 | 128 | 128 | 128 | |
Overhead - Automatisering | 1.569 | 1.623 | 1.622 | 1.621 | |
Overhead - Gemeentehuis | 509 | 529 | 529 | 536 | |
Overhead - Gemeentewerf | 127 | 128 | 131 | 133 | |
Representatie | 50 | 51 | 52 | 53 | |
Voorlichting | 249 | 258 | 266 | 275 | |
Rechtsdingen/jur.bijstand | 128 | 132 | 136 | 140 | |
Burgerzaken | 650 | 681 | 713 | 748 | |
Verkiezingen | 29 | 65 | 67 | 68 | |
Huisnummers/straatnamen | 5 | 5 | 5 | 6 | |
Secretarieleges burgerzaken;baten/lasten | -373 | -396 | -419 | -419 | |
Bestuurlijke samenwerking | 184 | 184 | 184 | 184 | |
Ondersteuning gemeenteraad | 207 | 205 | 224 | 223 | |
Overige stelposten algemeen | 208 | 242 | 367 | 393 | |
Lasten heff/inv.gem.belasting | 332 | 332 | 333 | 333 | |
Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat v/d rekening baten en lasten | 884 | 1.482 | 1.219 | 2.188 | |
Kapitaallasten | -10 | -338 | -456 | -714 | |
Belastingen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Algemene Uitkering | -34.243 | -34.633 | -34.656 | -35.437 | |
Onvoorziene uitgaven | 75 | 75 | 75 | 75 | |
Onvoorzien/Prijscompensatie | 297 | 312 | 316 | 319 | |
Saldo programma | -24.454 | -24.685 | -25.377 | -25.652 | |
(x € 1.000) |
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen ( > € 25.000)
Product: Burgemeester en wethouders | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -882.000 | -800.000 | -821.000 | -844.000 | -867.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 82.000 | -21.000 | -23.000 | -23.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
B&W, doorbelasting kpl 1 | 436.000 | ||||
B&W, salarissen | -457.000 | -25.000 | |||
Project procesmatig organiseren | 30.000 | ||||
Directe uren | 69.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | 4.000 | -21.000 | -23.000 | 2.000 | |
Totale afwijking | 82.000 | -21.000 | -23.000 | -23.000 |
- Burgemeester en wethouders
De salarissen van burgemeester en wethouders worden voortaan rechtstreeks geboekt op het programma bestuur en algemene ondersteuning, kostenplaats B&W salarissen. Voorheen werd er gewerkt met tussenrekeningen onder de noemer doorbelasting kpl 1.
De €25.000 in 2023 zijn stijging kosten directe uren als gevolg van gehanteerde uitgangspunten (7% voor 2020 en overige jaren 5%). In 2021 en 2022 blijven deze stijgingen onder de €25.000. Vandaar dat ze in deze tabel niet zichtbaar zijn.
Het project procesmatig organiseren loopt in 2019. Middelen vallen vrij in 2020, omdat in 2019 de het project procesmatig organiseren wordt gerealiseerd.
Stijging kosten directe uren als gevolg van gehanteerde uitgangspunten (7% voor 2020 en overige jaren 5%).
Product: Bestuurl./ambt. Ondersteuning | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -1.984.000 | -2.465.000 | -2.157.000 | -1.649.000 | -1.318.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | -481.000 | 308.000 | 508.000 | 331.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Directie / BDS drb kpl. 1 Salaris | 131.000 | ||||
Directie salaris | -140.000 | ||||
Doorbelsting overhead - kapitaaldienst | 86.000 | 38.000 | 41.000 | 43.000 | |
Diverse afdelingen: uren algemeen/Uren interne producten alsmede stelpost bedrijfsvoering | -534.000 | 311.000 | 505.000 | 344.000 | |
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -24.000 | -41.000 | -38.000 | -56.000 | |
Totale afwijking | -481.000 | 308.000 | 508.000 | 331.000 |
- Bestuurlijke/ambtelijke ondersteuning
De salarissen van directie worden voortaan rechtstreeks geboekt op het programma bestuur en algemene ondersteuning, kostenplaats directie salaris. Voorheen werd er gewerkt met tussenrekeningen onder de noemer doorbelasting kpl 1.
De overhead wordt ingevolge het BBV verantwoord op taakveld 0.4. Een deel mag echter worden doorbelast naar "derden" (kapitaaldienst). Dit betreft de afvalstoffenheffing en rioolrechten , alsmede de geactiveerde kosten. Dit laatste betreft de investeringen en de uitgaven in de grondexploitatie. Dit aandeel blijft om die reden buiten de exploitatie.
Ook de salarissen van de ondersteunende afdeling I&B alsmede de algemene uren van de overige afdelingen (deze vallen allemaal onder taakveld overhead) worden ingaande 2020 rechtstreeks hier verantwoord. Voorheen liep dat nog via een aparte kostenplaats per afdeling van waaruit de kosten nader werden verdeeld over de taakvelden.
Omdat deze werkwijze is ingevoerd per 2020 laat met name de kolom met de verschillen tussen 2019 en 2020 aanzienlijke verschillen zien.
Verder valt hier nog een stelpost onder ingevolge de begroting bedrijfsvoering.
Product: Automatisering | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -1.712.000 | -1.569.000 | -1.623.000 | -1.622.000 | -1.621.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 143.000 | -54.000 | 1.000 | 1.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Onderhoudskosten automatisering | -80.000 | ||||
Bijdrage MGR-ICT samenwerking | -46.000 | -53.000 | |||
Project in Control (inhuur) | 112.000 | ||||
Upgrade I-Burgerzaken | 35.000 | ||||
Bedrijfsvoering automatisering | 90.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | 32.000 | -1.000 | 1.000 | 1.000 | |
Totale afwijking | 143.000 | -54.000 | 1.000 | 1.000 |
- Automatisering
Onderhoudskosten automatisering is verhoogd met € 80.000,-. Als gevolg van de jaarlijkse indexering van gemiddeld ca. 3,5%. Daarnaast zijn de kosten gestegen door uitbreiding van een aantal applicaties.
Bij de MGR, onderdeel IRvN (ICT samenwerking) laat de begroting meerjarig (2020 en 2021) een stijgende lijn zien. Dit heeft te maken met toepassing van indexeringen conform de BRN richtlijnen en afschrijvingslasten op nieuwe investeringen omdat de IRvN nog in de opbouwfase zit. Mede hierdoor stijgt de bijdrage voor gemeente Beuningen.
Het project in Control (inhuur) loopt in 2019. Middelen vallen vrij in 2020, omdat in 2019 het project in control wordt gerealiseerd.
Voor de upgrade I-Burgerzaken is in 2019 vanuit de jaarrekening 2018 een bedrag van € 35.000 opgevoerd vanuit de reserve budgetoverheveling 2018. Dit was een eenmalige post, waardoor er in 2020 ten opzichte van 2019 eenmalig € 35.000 vrijvalt.
Voor bedrijfsvoering automatisering is in 2019 vanuit de jaarrekening 2018 een bedrag van € 90.000 opgevoerd vanuit de reserve budgetoverheveling 2018. Dit was een eenmalige post, waardoor er in 2020 ten opzichte van 2019 eenmalig € 90.000 vrijvalt.
Product: Gemeentehuis | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -469.000 | -509.000 | -529.000 | -529.000 | -536.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | -40.000 | -20.000 | 0 | -7.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Gemeentehuis, fondsvorming | -38.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -2.000 | -20.000 | -7.000 | ||
Totale afwijking | -40.000 | -20.000 | 0 | -7.000 |
- Gemeentehuis
Op basis van het gebouwenbeheerplan voor de gemeentelijke gebouwen, wordt jaarlijks op basis van een onderhoudscyclus van elf jaar bepaald wat de jaarlijkse storting in het onderhoudsfonds moet zijn. Deze kunnen jaarlijks afwijken.
Product: Burgerzaken | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -582.000 | -650.000 | -681.000 | -713.000 | -748.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | -68.000 | -31.000 | -32.000 | -35.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Directe uren | -68.000 | -31.000 | -32.000 | -35.000 | |
Totale afwijking | -68.000 | -31.000 | -32.000 | -35.000 |
- Burgerzaken
Stijging kosten directe uren als gevolg van gehanteerde uitgangspunten (7% voor 2020 en overige jaren 5%).
Product: Verkiezingen | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -95.000 | -29.000 | -65.000 | -67.000 | -68.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 66.000 | -36.000 | -2.000 | -1.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Kiezerslijsten | 40.000 | ||||
Onkostenvergoeding stembureau | 30.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -4.000 | -36.000 | -2.000 | -1.000 | |
Totale afwijking | 66.000 | -36.000 | -2.000 | -1.000 |
- Verkiezingen
Er staan voor 2020 geen verkiezingen gepland. Dit levert een voordeel op van € 70.000.
Product: Secretarieleges burgerzaken | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | 282.000 | 373.000 | 396.000 | 419.000 | 419.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 91.000 | 23.000 | 23.000 | 0 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Leges huwelijken | 30.000 | ||||
Leges rijbewijzen | 30.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | 31.000 | 23.000 | 23.000 | ||
Totale afwijking | 91.000 | 23.000 | 23.000 | 0 |
- Secretarieleges burgerzaken
De leges van de rijbewijzen en huwelijken zijn omhoog bijgesteld met €30.000. Uit de trend van de laatste jaren blijkt dat de leges structureel hoger zijn.
Product: Ondersteuning gemeenteraad | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -224.000 | -207.000 | -205.000 | -224.000 | -223.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 17.000 | 2.000 | -19.000 | 1.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Griffier, salaris/ov.kst.drb.kpl1 | 89.000 | ||||
Salariskosten griffie | -164.000 | ||||
Directe uren | 67.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | 25.000 | 2.000 | -19.000 | 1.000 | |
Totale afwijking | 17.000 | 2.000 | -19.000 | 1.000 |
- Ondersteuning gemeenteraad
De salarissen van het Griffiers team worden voortaan rechtstreeks geboekt op het programma bestuur en algemene ondersteuning, kostenplaats salariskosten griffie. Voorheen werkt er gewerkt met tussenrekeningen onder de noemer doorbelasting kpl 1. Het financieel verschil (€75.000) komt doordat voorheen niet alle salarissen van de medewerkers griffie op de juiste kostenplaats werden geboekt.
Stijging kosten directe uren als gevolg van gehanteerde uitgangspunten (7% voor 2020 en overige jaren 5%).
Product: Overige stelposten algemeen | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -484.000 | -208.000 | -242.000 | -367.000 | -393.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 276.000 | -34.000 | -125.000 | -26.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Stelpost salarissen eenmalige ruimte personeel | 228.000 | -34.000 | -125.000 | -26.000 | |
Voorziening dubieuze debiteuren | 51.000 | ||||
Overige niet toe te lichten afwijkingen | -3.000 | ||||
Totale afwijking | 276.000 | -34.000 | -125.000 | -26.000 |
- Stelposten algemeen
Salarissen eenmalige ruimte personeel is een stelpost voor het opvangen van over- en onderschrijdingen wat betreft personele lasten. De financiële ontwikkelingen bedrijfsvoering uit de Kaderbrief zijn verwerkt. Hierdoor zijn er wijzigingen in de stelpost voor 2020 tot en met 2023. De stand van 2019 is niet gewijzigd. 2020 in vergelijking met 2019 geeft hierdoor een voordeel. Voor de overige jaren is het weer een nadeel omdat vergeleken wordt met de stand van het jaar daarvoor.
Bij de Zomernota 2019 is eenmalig voor de voorziening dubieuze debiteuren een storting geraamd van € 51.000 inzake de verhuur Mauritsplein (voormalige bibliotheek). Dit levert voor 2020 een voordeel op ten opzichte van 2019.
Product: Kapitaallasten | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -18.000 | 10.000 | 338.000 | 456.000 | 714.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 28.000 | 328.000 | 118.000 | 258.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Rente rek-courant rekeningen | 137.000 | ||||
Afschrijvingen | 123.000 | -123.000 | -136.000 | -117.000 | |
Rente geldleningen gemeente | 313.000 | 371.000 | 205.000 | 201.000 | |
Doorbelasting TV afschrijving | -123.000 | 123.000 | 136.000 | 117.000 | |
Doorbelasting TV rente | 1.012.000 | 69.000 | -20.000 | 136.000 | |
Doorbelasting TV (in reserve) Rente | -475.000 | ||||
Doorbelasting TV (doorbelast) Rente | -280.000 | ||||
Doorbelasting TV (onderwijs) Rente | -320.000 | ||||
Doorbelasting TV vrm. Grondbedrijf Rente | -359.000 | -112.000 | -67.000 | -79.000 | |
Overige niet toe te lichten afwijkingen | |||||
Totale afwijking | 28.000 | 328.000 | 118.000 | 258.000 |
- Kapitaallasten
Alle kapitaallasten (rente en afschrijving) lopen via de product. Aan de uitgavenkant staan de betaalde rente, zowel de rente voor kort geld als de rente van de opgenomen langlopende geldleningen, alsmede de afschrijvingen op de geactiveerde investeringen op de balans. Deze lasten worden vervolgens toegerekend, veelal op basis van de boekwaarde per 1 januari, naar de verschillende taakvelden.
De ramingen zijn gebaseerd op de staat van vast activa, waarbij de saldi (balanswaarden) van alle huidige investeringen zijn opgenomen, vermeerderd met de geplande uitgaven voor de begrotingsperiode 2020-2023. Voor meer informatie verwijzen we hier ook naar bijlage 5.4. Ook in hoofdstuk 3.4 staat nadere informatie over het renteschema.
Product: Algemene uitkering | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | 32.793.000 | 34.243.000 | 34.633.000 | 34.656.000 | 35.437.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | 1.450.000 | 390.000 | 23.000 | 781.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Algemene uitkering | 1.350.000 | 390.000 | 23.000 | 781.000 | |
Algemene uitkering, oude jaren | 100.000 | ||||
Totale afwijking | 1.450.000 | 390.000 | 23.000 | 781.000 |
- Algemene uitkering
De Algemene uitkering gemeentefonds is aangepast aan de hand van de meicirculaire 2019.
De meicirculaire geeft voor het huidige jaar (2019) een positief effect van 7,5 ton. De verklaring van het verschil (14,5 - 7,5) 7 ton van 2020 ten opzichte van 2019 is ontstaat doordat de maatstaven aangepast zijn. Veel wijzigingen vinden plaats in het cluster jeugdhulp, huishoudsamenstellingen en medicijngebruik met drempel. Daarnaast zijn er nieuwe integratie- en decentralisatie uitkeringen toegevoegd die ten tijde van het opstellen van de Kadernota nog niet bekend waren.
Meerjarig is het effect van de circulaire positief. Dit heeft een positief netto-effect op het begrotingsresultaat. Voor begrotingsjaar 2022 heeft dit een zeer klein effect.
Product: Onvoorzien/Prijscompensatie | |||||
---|---|---|---|---|---|
in € (+=voordeel/-=nadeel) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
Totaal product | -161.000 | -297.000 | -312.000 | -316.000 | -319.000 |
Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar | -136.000 | -15.000 | -4.000 | -3.000 | |
Analyse afwijking product per kostenplaats | |||||
Accres prijsstijging derden | -136.000 | -15.000 | -4.000 | -3.000 | |
Overige niet toe te lichten afwijkingen | |||||
Totale afwijking | -136.000 | -15.000 | -4.000 | -3.000 |
- Onvoorzien/prijscompensatie
De ontwikkeling van de algemene uitkering wordt voor een belangrijk deel bepaald door de
ontwikkeling van de totale rijksuitgaven. Voor de periode van 2019 tot 2023 wordt de accresontwikkeling neerwaarts bijgesteld. De belangrijkste verklaring
voor de neerwaartse bijstelling ligt in de lagere ontwikkeling van de lonen en prijzen.
Ten opzichte van 2019 is er in 2020 een toename van het product van ruim € 130.000. Daarna jaarlijks een procentuele verhoging van het product.