Begroting 2020

7. Bestuur en algemene ondersteuning

Wat mag het kosten?

Omschrijving product

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

2020

2021

2022

2023

Saldo

Raad en commissies

330

345

361

378

Burgemeester en wethouders

800

821

844

867

Bestuurl./ambt.ondersteuning

2.465

2.157

1.649

1.318

Overhead - vrm.kostenplaats Financien

78

75

75

75

Overhead - vrm.kostenplaats P&O

626

610

610

610

Overhead - vrm.kostenplaats O.R.

242

242

249

247

Overhead - Abonn./Grat./Congr./Repr.

128

128

128

128

Overhead - Automatisering

1.569

1.623

1.622

1.621

Overhead - Gemeentehuis

509

529

529

536

Overhead - Gemeentewerf

127

128

131

133

Representatie

50

51

52

53

Voorlichting

249

258

266

275

Rechtsdingen/jur.bijstand

128

132

136

140

Burgerzaken

650

681

713

748

Verkiezingen

29

65

67

68

Huisnummers/straatnamen

5

5

5

6

Secretarieleges burgerzaken;baten/lasten

-373

-396

-419

-419

Bestuurlijke samenwerking

184

184

184

184

Ondersteuning gemeenteraad

207

205

224

223

Overige stelposten algemeen

208

242

367

393

Lasten heff/inv.gem.belasting

332

332

333

333

Vennootschapsbelasting

0

0

0

0

Resultaat v/d rekening baten en lasten

884

1.482

1.219

2.188

Kapitaallasten

-10

-338

-456

-714

Belastingen

0

0

0

0

Algemene Uitkering

-34.243

-34.633

-34.656

-35.437

Onvoorziene uitgaven

75

75

75

75

Onvoorzien/Prijscompensatie

297

312

316

319

Saldo programma

-24.454

-24.685

-25.377

-25.652

(x € 1.000)

Toelichting op de belangrijkste afwijkingen ( > € 25.000)

Product: Burgemeester en wethouders

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-882.000

-800.000

-821.000

-844.000

-867.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

82.000

-21.000

-23.000

-23.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

B&W, doorbelasting kpl 1

436.000

B&W, salarissen

-457.000

-25.000

Project procesmatig organiseren

30.000

Directe uren

69.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

4.000

-21.000

-23.000

2.000

Totale afwijking

82.000

-21.000

-23.000

-23.000

  • Burgemeester en wethouders

De salarissen van burgemeester en wethouders worden voortaan rechtstreeks geboekt op het programma bestuur en algemene ondersteuning, kostenplaats B&W salarissen. Voorheen werd er gewerkt met tussenrekeningen onder de noemer doorbelasting kpl 1.
De €25.000 in 2023 zijn stijging kosten directe uren als gevolg van gehanteerde uitgangspunten (7% voor 2020 en overige jaren 5%). In 2021 en 2022 blijven deze stijgingen onder de €25.000. Vandaar dat ze in deze tabel niet zichtbaar zijn.

Het project procesmatig organiseren loopt in 2019. Middelen vallen vrij in 2020, omdat in 2019 de het project procesmatig organiseren wordt gerealiseerd.

Stijging kosten directe uren als gevolg van gehanteerde uitgangspunten (7% voor 2020 en overige jaren 5%).

Product: Bestuurl./ambt. Ondersteuning

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-1.984.000

-2.465.000

-2.157.000

-1.649.000

-1.318.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

-481.000

308.000

508.000

331.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Directie / BDS drb kpl. 1 Salaris

131.000

Directie salaris

-140.000

Doorbelsting overhead - kapitaaldienst

86.000

38.000

41.000

43.000

Diverse afdelingen: uren algemeen/Uren interne producten alsmede stelpost bedrijfsvoering

-534.000

311.000

505.000

344.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

-24.000

-41.000

-38.000

-56.000

Totale afwijking

-481.000

308.000

508.000

331.000

  • Bestuurlijke/ambtelijke ondersteuning

De salarissen van directie worden voortaan rechtstreeks geboekt op het programma bestuur en algemene ondersteuning, kostenplaats directie salaris. Voorheen werd er gewerkt met tussenrekeningen onder de noemer doorbelasting kpl 1.

De overhead wordt ingevolge het BBV verantwoord op taakveld 0.4. Een deel mag echter worden doorbelast naar "derden" (kapitaaldienst). Dit betreft de afvalstoffenheffing en rioolrechten , alsmede de geactiveerde kosten. Dit laatste betreft de investeringen en de uitgaven in de grondexploitatie. Dit aandeel blijft om die reden buiten de exploitatie.

Ook de salarissen van de ondersteunende afdeling I&B alsmede de algemene uren van de overige afdelingen (deze vallen allemaal onder taakveld overhead) worden ingaande 2020 rechtstreeks hier verantwoord. Voorheen liep dat nog via een aparte kostenplaats per afdeling van waaruit de kosten nader werden verdeeld over de taakvelden.
Omdat deze werkwijze is ingevoerd per 2020 laat met name de kolom met de verschillen tussen 2019 en 2020 aanzienlijke verschillen zien.
Verder valt hier nog een stelpost onder ingevolge de begroting bedrijfsvoering.

Product: Automatisering

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-1.712.000

-1.569.000

-1.623.000

-1.622.000

-1.621.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

143.000

-54.000

1.000

1.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Onderhoudskosten automatisering

-80.000

Bijdrage MGR-ICT samenwerking

-46.000

-53.000

Project in Control (inhuur)

112.000

Upgrade I-Burgerzaken

35.000

Bedrijfsvoering automatisering

90.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

32.000

-1.000

1.000

1.000

Totale afwijking

143.000

-54.000

1.000

1.000

  • Automatisering

Onderhoudskosten automatisering is verhoogd met € 80.000,-. Als gevolg van de jaarlijkse indexering van gemiddeld ca. 3,5%. Daarnaast zijn de kosten gestegen door uitbreiding van een aantal applicaties.

Bij de MGR, onderdeel IRvN (ICT samenwerking) laat de begroting meerjarig (2020 en 2021) een stijgende lijn zien. Dit heeft te maken met toepassing van indexeringen conform de BRN richtlijnen en afschrijvingslasten op nieuwe investeringen omdat de IRvN nog in de opbouwfase zit. Mede hierdoor stijgt de bijdrage voor gemeente Beuningen.

Het project in Control (inhuur) loopt in 2019. Middelen vallen vrij in 2020, omdat in 2019 het project in control wordt gerealiseerd.

Voor de upgrade I-Burgerzaken is in 2019 vanuit de jaarrekening 2018 een bedrag van € 35.000 opgevoerd vanuit de reserve budgetoverheveling 2018. Dit was een eenmalige post, waardoor er in 2020 ten opzichte van 2019 eenmalig € 35.000 vrijvalt.

Voor bedrijfsvoering automatisering is in 2019 vanuit de jaarrekening 2018 een bedrag van € 90.000 opgevoerd vanuit de reserve budgetoverheveling 2018. Dit was een eenmalige post, waardoor er in 2020 ten opzichte van 2019 eenmalig € 90.000 vrijvalt.

Product: Gemeentehuis

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-469.000

-509.000

-529.000

-529.000

-536.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

-40.000

-20.000

0

-7.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Gemeentehuis, fondsvorming

-38.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

-2.000

-20.000

-7.000

Totale afwijking

-40.000

-20.000

0

-7.000

  • Gemeentehuis

Op basis van het gebouwenbeheerplan voor de gemeentelijke gebouwen, wordt jaarlijks op basis van een onderhoudscyclus van elf jaar bepaald wat de jaarlijkse storting in het onderhoudsfonds moet zijn. Deze kunnen jaarlijks afwijken.

Product: Burgerzaken

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-582.000

-650.000

-681.000

-713.000

-748.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

-68.000

-31.000

-32.000

-35.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Directe uren

-68.000

-31.000

-32.000

-35.000

Totale afwijking

-68.000

-31.000

-32.000

-35.000

  • Burgerzaken

Stijging kosten directe uren als gevolg van gehanteerde uitgangspunten (7% voor 2020 en overige jaren 5%).

Product: Verkiezingen

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-95.000

-29.000

-65.000

-67.000

-68.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

66.000

-36.000

-2.000

-1.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Kiezerslijsten

40.000

Onkostenvergoeding stembureau

30.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

-4.000

-36.000

-2.000

-1.000

Totale afwijking

66.000

-36.000

-2.000

-1.000

  • Verkiezingen

Er staan voor 2020 geen verkiezingen gepland. Dit levert een voordeel op van € 70.000.

Product: Secretarieleges burgerzaken

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

282.000

373.000

396.000

419.000

419.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

91.000

23.000

23.000

0

Analyse afwijking product per kostenplaats

Leges huwelijken

30.000

Leges rijbewijzen

30.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

31.000

23.000

23.000

Totale afwijking

91.000

23.000

23.000

0

  • Secretarieleges burgerzaken

De leges van de rijbewijzen en huwelijken zijn omhoog bijgesteld met €30.000. Uit de trend van de laatste jaren blijkt dat de leges structureel hoger zijn.

Product: Ondersteuning gemeenteraad

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-224.000

-207.000

-205.000

-224.000

-223.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

17.000

2.000

-19.000

1.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Griffier, salaris/ov.kst.drb.kpl1

89.000

Salariskosten griffie

-164.000

Directe uren

67.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

25.000

2.000

-19.000

1.000

Totale afwijking

17.000

2.000

-19.000

1.000

  • Ondersteuning gemeenteraad

De salarissen van het Griffiers team worden voortaan rechtstreeks geboekt op het programma bestuur en algemene ondersteuning, kostenplaats salariskosten griffie. Voorheen werkt er gewerkt met tussenrekeningen onder de noemer doorbelasting kpl 1. Het financieel verschil (€75.000) komt doordat voorheen niet alle salarissen van de medewerkers griffie op de juiste kostenplaats werden geboekt.

Stijging kosten directe uren als gevolg van gehanteerde uitgangspunten (7% voor 2020 en overige jaren 5%).

Product: Overige stelposten algemeen

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-484.000

-208.000

-242.000

-367.000

-393.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

276.000

-34.000

-125.000

-26.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Stelpost salarissen eenmalige ruimte personeel

228.000

-34.000

-125.000

-26.000

Voorziening dubieuze debiteuren

51.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

-3.000

Totale afwijking

276.000

-34.000

-125.000

-26.000

  • Stelposten algemeen

Salarissen eenmalige ruimte personeel is een stelpost voor het opvangen van over- en onderschrijdingen wat betreft personele lasten. De financiële ontwikkelingen bedrijfsvoering uit de Kaderbrief zijn verwerkt. Hierdoor zijn er wijzigingen in de stelpost voor 2020 tot en met 2023. De stand van 2019 is niet gewijzigd. 2020 in vergelijking met 2019 geeft hierdoor een voordeel. Voor de overige jaren is het weer een nadeel omdat vergeleken wordt met de stand van het jaar daarvoor.  

Bij de Zomernota 2019 is eenmalig voor de voorziening dubieuze debiteuren een storting geraamd van € 51.000 inzake de verhuur Mauritsplein (voormalige bibliotheek). Dit levert voor 2020 een voordeel op ten opzichte van 2019.

Product: Kapitaallasten

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-18.000

10.000

338.000

456.000

714.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

28.000

328.000

118.000

258.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Rente rek-courant rekeningen

137.000

Afschrijvingen

123.000

-123.000

-136.000

-117.000

Rente geldleningen gemeente

313.000

371.000

205.000

201.000

Doorbelasting TV afschrijving

-123.000

123.000

136.000

117.000

Doorbelasting TV rente

1.012.000

69.000

-20.000

136.000

Doorbelasting TV (in reserve) Rente

-475.000

Doorbelasting TV (doorbelast) Rente

-280.000

Doorbelasting TV (onderwijs) Rente

-320.000

Doorbelasting TV vrm. Grondbedrijf Rente

-359.000

-112.000

-67.000

-79.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

Totale afwijking

28.000

328.000

118.000

258.000

  • Kapitaallasten

Alle kapitaallasten (rente en afschrijving) lopen via de product. Aan de uitgavenkant staan de betaalde rente, zowel de rente voor kort geld als de rente van de opgenomen langlopende geldleningen, alsmede de afschrijvingen op de geactiveerde investeringen op de balans. Deze lasten worden vervolgens toegerekend, veelal op basis van de boekwaarde per 1 januari, naar de verschillende taakvelden.

De ramingen zijn gebaseerd op de staat van vast activa, waarbij de saldi (balanswaarden) van alle huidige investeringen zijn opgenomen, vermeerderd met de geplande uitgaven voor de begrotingsperiode 2020-2023. Voor meer informatie verwijzen we hier ook naar bijlage 5.4. Ook in hoofdstuk 3.4 staat nadere informatie over het renteschema.

Product: Algemene uitkering

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

32.793.000

34.243.000

34.633.000

34.656.000

35.437.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

1.450.000

390.000

23.000

781.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Algemene uitkering

1.350.000

390.000

23.000

781.000

Algemene uitkering, oude jaren

100.000

Totale afwijking

1.450.000

390.000

23.000

781.000

  • Algemene uitkering

De Algemene uitkering gemeentefonds is aangepast aan de hand van de meicirculaire 2019.
De meicirculaire geeft voor het huidige jaar (2019) een positief effect van 7,5 ton. De verklaring van het verschil (14,5 - 7,5) 7 ton van 2020 ten opzichte van 2019 is ontstaat doordat de maatstaven aangepast zijn. Veel wijzigingen vinden plaats in het cluster jeugdhulp, huishoudsamenstellingen en medicijngebruik met drempel. Daarnaast zijn er nieuwe integratie- en decentralisatie uitkeringen toegevoegd die ten tijde van het opstellen van de Kadernota nog niet bekend waren.
Meerjarig is het effect van de circulaire positief. Dit heeft een positief netto-effect op het begrotingsresultaat. Voor begrotingsjaar 2022 heeft dit een zeer klein effect.

Product: Onvoorzien/Prijscompensatie

in € (+=voordeel/-=nadeel)

2019

2020

2021

2022

2023

Totaal product

-161.000

-297.000

-312.000

-316.000

-319.000

Afwijking per product ten opzichte van voorgaand jaar

-136.000

-15.000

-4.000

-3.000

Analyse afwijking product per kostenplaats

Accres prijsstijging derden

-136.000

-15.000

-4.000

-3.000

Overige niet toe te lichten afwijkingen

Totale afwijking

-136.000

-15.000

-4.000

-3.000

  • Onvoorzien/prijscompensatie

De ontwikkeling van de algemene uitkering wordt voor een belangrijk deel bepaald door de
ontwikkeling van de totale rijksuitgaven. Voor de periode van 2019 tot 2023 wordt de accresontwikkeling neerwaarts bijgesteld. De belangrijkste verklaring
voor de neerwaartse bijstelling ligt in de lagere ontwikkeling van de lonen en prijzen.
Ten opzichte van 2019 is er in 2020 een toename van het product van ruim € 130.000. Daarna jaarlijks een procentuele verhoging van het product.

ga terug